Gemt

Vanvidskørsel: Konfiskation af lastbil var uforholdsmæssigt indgribende

Nyhed

Dansk Erhverv | Personale - 29. oktober 2021

I en helt ny kendelse fra Vestre Landsret blev beslaglæggelse af en vognmands lastbil ophævet, da landsretten bl.a. vurderede, at chaufføren ikke var i stand til at dække tabet ved en evt. konfiskation.

 

Sagen kort
I den konkrete sag blev en lastbilchauffør stoppet af politiet, der målte hans promille til over 2,00. Foruden en sigtelse for spirituskørsel mod chaufføren blev lastbilen med hjemmel i de nye regler om vanvidsbilisme beslaglagt med henblik på konfiskation. Den beslaglagte lastbil var ejet af vognmanden, der havde stillet bilen til rådighed for sin chauffør.

Det siger færdselsloven om vanvidsbilisme
I marts 2021 trådte en ændring af færdselsloven i kraft, der giver adgang til beslaglæggelse af køretøjer brugt til vanvidskørsel med henblik på konfiskation af bilen. Vanvidskørsel defineres bl.a. som spirituskørsel med en promille på over 2,00.

Undtagelsesvis skal der ikke foretages konfiskation af køretøjet, såfremt ejeren af bilen godtgør, at konfiskationen må anses for uforholdsmæssigt indgribende. I denne vurdering skal der navnlig lægges vægt på, om ejeren af køretøjet havde mulighed for at vide, at køretøjet ville blive benyttet til vanvidskørsel, og om ejeren har taget rimelige skridt til at sikre sin økonomiske stilling i anledning af overdragelsen af køretøjet til en anden person.

Vestre Landsrets kendelse
Landsretten lagde til grund, at vognmanden ikke havde mulighed for at vide, at det køretøj, som han stillede til rådighed for chaufføren, ville blive anvendt til spirituskørsel. Da kørslen blev foretaget af en ansat lastbilchauffør, fandt landsretten desuden vognmandens mulighed for at tage rimelige skridt til at sikre sin økonomiske stilling i anledning af overdragelse af lastbilen for stærkt begrænset, og hans mulighed for at forfølge et erstatningskrav mod chaufføren blev anset for illusorisk.

På den baggrund nåede landsretten frem til, at konfiskation af lastbilen måtte anses for uforholdsmæssigt indgribende over for ejeren, hvorfor betingelserne for beslaglæggelse af lastbilen ikke var opfyldt. Beslaglæggelsen af lastbilen blev derfor ophævet.

Dansk Erhverv bemærker
Som Dansk Erhverv tidligere har beskrevet i et nyhedsbrev af 10. september 2021, har der indtil nu været flere kendelser, hvor færdselslovens udgangspunkt om beslaglæggelse med henblik på konfiskation er opretholdt.

Vestre Landsrets nye kendelse et godt eksempel på, hvornår konfiskation må anses for uforholdsmæssigt indgribende, og hvornår der derfor ikke skal ske beslaglæggelse af køretøjet. Det må fortsat forventes, at det juridiske fundament i sager om konfiskationer af køretøjet på grund af vanvidskørsel vil blive prøvet ved de civile domstole og måske EU-Domstolen i løbet af de kommende år.

Dansk Erhverv anbefaler, at arbejdsgivere er opmærksomme på problemstillingen og orienterer medarbejdere, der kører i virksomhedens køretøjer, om den økonomiske konsekvens ved en evt. konfiskation.

Til formålet har Dansk Erhverv udarbejdet både et tillæg til en ansættelseskontrakt og/eller bilpolitik samt en tro og love-erklæring, som kan findes her: Vanvidsbilisme og personale (danskerhverv.dk).

Dansk Erhverv afholder den 7. december 2021 et webinar, hvor de væsentligste ændringerne i færdselsloven og de seneste domme på området vil blive gennemgået. Foruden gennemgang af reglerne vil virksomhedens praktiske håndtering af problemet ved udarbejdelse af personalepolitikker, bilpolitikker og lignende blive berørt.
Du kan tilmelde dig webinaret her: Vanvidskørsel i virksomhedens biler (danskerhverv.dk).