Gemt

Michelin-stjerner uddelt: Det er vigtigt for turismen

13. september 2021

Michelin-stjerner er endnu en gang blevet uddelt, hvor 27 danske restauranter har fået de eftertragtede stjerner. Det har stor betydning for at tiltrække flere udenlandske gæster, lyder det.  
  

Gourmetrestauranter i hele landet har ventet i spænding, men da klokken passerede 20.00 mandag aften kunne spændingen udløses. Her fik 27 danske restauranter at vide, at de havde fået tildelt en eller flere Michelin-stjerner. I alt har Danmark modtaget 38 Michelin-stjerner.

Uddelingen af de nordiske Michelin-stjerner fandt sted i Stavanger, og at der falder stjerner ned over de danske restauranter, er godt nyt.  

”Det er særdeles positivt, at Danmark ikke bare fastholder niveauet, men også får nye to- og trestjernede restauranter. Efter halvandet år med stor usikkerhed og nedlukninger er det fantastiske nyheder. Det styrker Danmark som international rejsedestination,” siger Michael Folmer Wessman, chefkonsulent for turisme, kultur og oplevelse i Dansk Erhverv.

Mangel på arbejdskraft 
Trods den positive omtale, som Michelin-stjernerne giver, frygter man i Dansk Erhverv, at der kan komme til at mangle medarbejdere på restauranterne, på linje med det man oplever i turismeerhvervet. 

”Restauranterne arbejder med et kvalitets- og serviceniveau i verdensklasse, og derfor er det også helt afgørende – ud over investeringer og dedikation – at man også kan få fat i de rigtige medarbejdere.” 

”Man kan godt frygte, at der ligesom andre steder i turismeerhvervet, også kommer til at mangle dygtigt personale på toprestauranterne.” 

Flere udenlandske gæster er vigtigt 
Ifølge Michael Folmer Wessman, chefkonsulent for turisme, kultur og oplevelse i Dansk Erhverv, er der mange, som gerne rejser langt efter de gastronomiske oplevelser. Derfor handler det også om at vise, at Danmark er åben og sikkert at besøge.   

”Stjernerne har en stor betydning for de enkelte restauranter, men de er også vigtige for den opfattelse, man har af Danmark ude i verden. De sætter Danmark på verdenskortet som en destination, man gerne vil rejse til,” siger han og fortsætter: 

”Det er derfor helt afgørende, at vi får flere udenlandske turister til at komme og spise med.” 

Efter Michelin-uddelingen er der nu 18 restauranter med én stjerne, syv restauranter med to stjerner og to restauranter med tre stjerner.

Læs også: Udenlandske turisters forbrug er faldet med 50 milliarder: ”Det er et smæk af dimensioner”

Kontakt os

Oplevelse & Velfærd

Michael Folmer Wessman

Chefkonsulent
Kommunikation

Anton Alexandersen

Brief-redaktør og kommunikationskonsulent