Gemt

Ny rapport kortlægger europæisk e-handel

24. september 2021

Europæisk e-handel voksede med 10 % i 2020, hvor pandemien fik flere virksomheder til at skrue op for det digitale salg. Rapporten kan hentes her.  

Corona gav e-handel i hele Europa et kæmpe boost - præcis som i Danmark . Samlet steg e-handlen i Europa med 10% fra 2019 til 2020, hvor europæerne brugte 757 mia. EUR på nettet, viser Den europæiske e-handelsanalyse fra E-Commerce Europe og EuroCommerce.

“Trods de store forskelle landene imellem, så er hovedtendenserne i Europa de samme som i Danmark. Næsten alle brancher har solgt meget mere online, undtagen rejser og forlystelser, så væksten er flot, men ikke helt på højde med 2019. Og Danmark ligger fortsat i førerfeltet, når det gælder digital parathed, både hos forbrugere og virksomheder," konstaterer e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, Niels Ralund.

Flere virksomheder med på e-bølgen

Forbrugernes stigende lyst til at handle online og pandemien har fået flere virksomheder til at kaste sig over nettet. 70 % af de europæiske handelsvirksomheder havde ikke en digital salgskanal inden pandemien, men det ændrede sig drastisk fra 2019 til 2020.

Selve rapporten er udarbejdet af Amsterdams Universitet, der har beregnet, at værdien af dansk e-handel udgør over 7% af det danske BNP, kun overgået af UK.

Rapporten kortlægger de enkelte euopæiske lande. En light-udgave kan hentes her 

Hele rapporten kan hentes af Dansk Erhvervs medlemmer - log ind for at få linket. 

 

 

 

Kontakt

Digital Handel

Henrik Theil

Chefkonsulent