;
Gemt

Styrket arbejdsmiljøindsats i ny trepartsaftale

Dansk Erhverv | Personale - 28. april 2022

Med aftalen sikres et regelsæt, der er mere enkelt, mere fleksibelt og samtidig lettere at tilgå. Det bliver derfor også lettere at benytte reglerne i praksis, ligesom der med aftalen bliver mere klarhed omkring arbejdsgivers pligter. 

 

Arbejdsmarkedets parter og Arbejdstilsynet har netop indgået en trepartsaftale om nye regler for samarbejdet om arbejdsmiljø på virksomhederne.

Det er en forudsætning for at udvikle og forbedre arbejdsmiljøet, at reglerne er lette at forstå og anvende i praksis. Trepartsudvalgets anbefalinger giver samlet set større klarhed, da det eksempelvis bliver tydeligt, hvad der er arbejdsgiverens pligt, og hvornår pligten træder i kraft, samt hvilken rolle og opgaver arbejdsmiljøorganisationen har.

Det skal være nemt at styrke arbejdsmiljøet og reglerne skal være nemme at overholde, hvilket anbefalingerne i den nye aftale er med til at understøtte. Derfor er Dansk Erhverv positive og glade for aftalens indhold.

Anbefalingerne fra trepartsaftalen skal danne grundlag for arbejdet med en samlet bekendtgørelse om systematisk arbejdsmiljøarbejde.  

Dansk Erhverv ser frem til at deltage i implementeringen og udviklingen af de nye regler.

Anbefalinger i aftalen er blandt andet:

  • §7 i Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed vedrørende midlertidige og skiftende arbejdssteder gælder fremadrettet kun for bygge-og anlægsområdet.
  • Ordlyden i arbejdspladsvurderingen (APV) ændres, så kravene i højere grad understøtter en proces med fokus på risikovurdering og handling.
  • Enkelte opgaver for arbejdsmiljøorganisationen bortfalder, og det tydeliggøres i reglerne, hvilke opgaver der er arbejdsmiljøorganisationens selvstændige opgaver, og hvilke af opgaverne, der består i at deltage i en opgave, som arbejdsgiveren har ansvar for at gennemføre.
  • Kompetenceudviklingsplanen udgår af reglerne. I stedet skal arbejdsmiljøudvalget på den årlige arbejdsmiljødrøftelse drøfte den supplerende uddannelse.
  • Arbejdsgiveren skal fremadrettet over for Arbejdstilsynet skriftligt kunne dokumentere, at § 16 er iagttaget ved etablering af arbejdsmiljøorganisationen samt ved større væsentlige ændringer i virksomheden.
  • Den obligatoriske uddannelse skal fremadrettet først være gennemført senest 3 måneder efter tiltrædelse.
  • Arbejdsmiljøuddannelsen kan udbydes som online-uddannelse i en forsøgsperiode på 3 år.

Udvalgets anbefalinger kan i sin helhed læses her

Har du spørgsmål til den nye trepartsaftale om samarbejdet om arbejdsmiljø på virksomhederne kan Dansk Erhverv Arbejdsmiljø kontaktes.

På baggrund af det politiske arbejdsmiljøforlig fra april 2019 nedsatte beskæftigelsesministeren i april 2020 et trepartsudvalg, der ”skal drøfte potentialet for et forbedret AMO-system, herunder om arbejdsmiljøuddannelsen kan forbedres, og om arbejdspladsvurderingen (APV) kan blive et mere aktivt redskab i arbejdsmiljøarbejdet. (…) Udvalgets arbejde skal munde ud i anbefalinger til og eventuelle konkrete forslag til justeringer af reglerne om samarbejde om sikkerhed og sundhed, som kan danne grundlag for arbejdet med en samlet bekendtgørelse om systematisk arbejdsmiljøarbejde.”