Gemt

To-faktorgodkendelse på sociale medier er et must for din virksomheds sikkerhed

25. april 2022

Bruger du ikke to-faktorgodkendelse øges risikoen for at blive hacket markant. Heldigvis er det relativt enkelt at slå til.  

En hurtig Google søgning på ”Studentermedhjælper SoMe” giver små 84.000 hits 

Det i sig selv er nødvendigvis ikke et problem, men det kan det blive, såfremt man ikke har tænkt brugerrettigheder og sikkerhed ind i sin SoMe-strategi.  

”Vi oplever desværre, at nogle virksomheder får blandet de ansattes private profiler og virksomhedens SoMe sammen på en uheldig måde. Altså at man giver administrator-rettigheder til studentermedhjælperens private profil. Bliver denne hacket, så er der også åbent ind til virksomhedens konti,” forklarer Jens Wedenborg, chefkonsulent i Dansk Erhverv.  

”Det er således adgangen og rettighederne til de sociale medier, du som virksomhed skal have styr på. Hvem giver tilladelse, kontrollerer og fjerner adgang til konti? Og som den opmærksomme læser nok kan regne ud, så skal dette ansvar netop ikke ligge hos studentermedhjælperen.” 

Man kan ikke sikre sig 100 procent mod hackerangreb og digitale indbrud på sociale medier, men ved hjælp af simple tiltag kan man gøre meget, forklarer Jens Wedenborg. 

”Hvis man slår to-faktorgodkendelse på sin private profil og på virksomhedens, så er man ganske godt sikret.” 

Han bliver bakket op af Maiken Elley, som er digital marketing Konsulent hos Co3: 

”Udover at en fremmed får adgang til private beskeder, får vedkommende også adgang til den Business Manager du administrerer. Hos Co3 undgår vi, så vidt det er muligt, et eventuelt hackerangreb ved at kræve, at alle, der har adgang til vores Business Manager, har opsat 2-FA på deres private profil og derudover har vi det også koblet på vores Business Manager. Uanset om det er i forretningsøjemed - vil det altid være en god idé at opsætte 2-FA, så en mulig hacker har betydeligt sværere ved at få adgang til din private konto.”  

Alle de mest populære sociale medier for virksomhederne understøtter 2FA, herunder Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter og TikTok.  

Se eller gense vores seminar om Cybersikkerhed for detail- og e-handel. 

Sikkerdigital.dk har bl.a. lavet en liste med 7 gode og konkrete råd til hvordan du som virksomhed nemt sikrer dine konti på sociale medier.  

Guide: Sådan slår du 2-Fa til på Facebook  

I det følgende kan du se, hvordan du slår 2-FA til.  

Klik på pilen i højre hjørne og tryk på indstillinger og privatlivsindstillinger 

 

 

Klik så på indstillinger  

 

Nu skal du klikke på sikkerhed og login 

 

Og så er det nu, at du slår 2-FA til. 

 

 

Og nu til din businessmanager 

Tryk på virksomhedsindstilinger 

 

Derefter på virksomhedsoplysninger 

 

 hvor du finder 2-FA, som du slår til. Bingo, du er i mål. 

 

 

 

 

Kontakt

Digital Handel

Jens Wedenborg

Chefkonsulent