{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
23. august 2022
Står det til Nordisk Miljømærkning, skal det snart være muligt for danske og skandinaviske netbutikker at fremvise den leverandør, som er den mest miljøvenlige.
Organisationen, som står bag Svanemærket, vil nemlig have indført Svanemærket: E-handelstransport.
Det skriver organisationen på deres hjemmeside, hvor de yderligere forklarer:
Med Svanemærkets forslag til krav til e-handelstransport kan transport- og logistikvirksomheder ansøge om at få certificeret deres service. Dermed får de et redskab til at begrænse belastningen af miljø og klima i den daglige drift – og kan samtidig tilbyde webbutikker et svanemærket fragtalternativ på det nordiske marked. I sidste ende får forbrugerne dermed et troværdigt pejlemærke til at vælge fragt ved kassen i webbutikken – et miljømærke, som 9 ud af 10 nordiske forbrugere kender, og som en uvildig tredjepart står bag.
”Svanemærket ser på hele livscyklus. I denne sammenhæng betyder det transporteffektivitet, en høj andel af elektriske køretøjer og brug af fornybare brændsler – og ikke bare krav om fossilfri levering. Der vil også være krav om, at man skal rapportere sin klimaindsats og dokumentere forbedringer over tid. Alt sammen tiltag, der skal være med til at skabe grundlag for øget miljømæssig bæredygtighed i transportnetværket,” siger Thomas Christensen, nordisk produktansvarlig i Nordisk Miljømærkning.
Rent praktisk vil det fungere ved, at forbrugeren i forbindelse med check-out kan vælge den eller de leverandører, der er udstyret med det nye Svanemærke.
Brug de eksisterende kriterier
Dansk Erhverv ser på alle initiativer, der har til formål at støtte den grønne omstilling, med interesse, og det gælder også forslaget om et nyt miljømærke.
Vi ser dog gerne, at kravene til nyt miljømærke bliver europæiske fremfor skandinaviske. Det forklarer Jesper Højte Stenbæk, fagchef for Dansk Erhverv Transport:
”Der findes allerede den europæiske taksonomi, med konkrete kriterier for bæredygtighed som man kan bruge i stedet for at opfinde egne skandinaviske. Det vil mindske kompleksiteten for virksomhederne, at der kun er ét sæt regler at forholde sig til, og samtidig vil man også være klar til at opfylde kravene til et eventuelt kommende europæisk miljømærke på e-handelstransportområdet.”
Generelt handler det at om fjerne eventuelt administrativt bøvl for virksomhederne, pointerer Andreas Børresen, som er chefkonsulent og blandt andet arbejder med bæredygtighed i e-handel.
”Virksomhederne vil gerne bidrage til den grønne omstilling, og man kan hjælpe dem ved at gøre det så enkelt som muligt. Hvis det bliver mere end nødvendigt komplekst og tidsrøvende, så risikerer vi, at nogle vil hoppe fra. Derfor ser vi eksempelvis gerne, at der ikke skelnes mellem B2C og B2B transport, fordi det giver urimeligt meget bøvl for netbutikkerne.”
Flere nuancer, tak
Når man taler e-handel og miljø falder snakken hurtigt på den famøse last-mile-del, som ofte beskyldes for at være en klimasynder af de helt store. Der mangler dog ofte nuancer i den debat, mener Andreas Børresen.
”For det første så gør både netbutikker og leverandører rigtig mange ting for at gøre last-mile så effektiv og miljøvenlig som mulig. For det andet, så er det også vigtigt at huske, hvad alternativet er, inden man udråber netbutikkerne som klimasyndere: Hvis det er en forbruger, der starter sin bil for at køre ud til storcentret for selv at hente sin fladskærm, så vil en effektiv og ofte grøn transportform fra en netbutik være at foretrække.”
Processen
Forslaget om et nyt miljømærke er sendt i høring og Dansk Erhverv leverer et høringssvar, hvor blandt andet de ovenstående pointer vil indgå.
Høringsprocessen slutter 31. august.
KORT OM FORSLAGET TIL SVANEMÆRKET E-HANDELSTRANSPORT Reduceret klima- og miljøpåvirkning: Gradvis strengere krav om fornybare brændsler (palmeolie og PFAD er ikke tilladt). Rapportering af klimaindsats og forbedringer over tid. Køretøjer skal leve op til en række minimumskrav til EURO-norm. Ved nyindkøb skal lette køretøjer køre på enten el, biogas eller hydrogen – tilsvarende skal en vis andel af de tunge køretøjer.
Effektiv og koordineret transport: Krav til energieffektivitet. Leveringen kan tage lidt længere tid for at sikre koordination og ruteoptimering af transporten – og dermed undgå halvtomme køretøjer og unødig belastning af klima og miljø. Løbende samarbejde med webbutikken om at reducere mængden af emballage og/eller undgå transport af luft.
Social ansvarlighed: Krav til ordentlige ansættelses- og arbejdsforhold samt forebyggende arbejde i forhold til trafiksikkerhed |