{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
15. februar 2022
En forbruger købte en espressomaskine til 4.999 kr. Sammen med maskinen leverede netbutikken kaffe og filtre til maskinen.
Kunden klagede kort tid efter modtagelsen over, at espressomaskinen var mangelfuld. Han krævede afhjælpning, men forbeholdt sig ret til at fortryde. Netbutikken sendte en returlabel, og kunden returnerede espressomaskinen og den resterende del af filtre og kaffe. Kort efter udnyttede kunden sin fortrydelsesret.
Stor uenighed om tilbagebetaling
Netbutikken foretog fradrag for værdiforringelse og tilbagebetalte 2.904,05 kr. til kunden. Han mente, at det beløb, netbutikken havde fratrukket, var for stort og indbragte sagen for Center for Klageløsning/Forbrugerklagenævnet. Kunden krævede den resterende del af købesummen (2.094,95 kr.) tilbagebetalt, eller subsidiært 1.000 kr.
Kunden påpegede, at netbutikkens fradrag svarende til 30 % af varens pris (1.500 kr.) var for høj, og at netbutikken ikke var berettiget til at fratrække 469,95 kr. for kaffe og filtre, som var leveret gratis. Netbutikken var heller ikke berettiget til at opkræve 125 kr. for returneringen (returlabel), da kunden i første omgang havde klaget over mangler.
Blev solgt videre for 1.999 kr.
Den sagkyndige udtalte mere generelt, at en espressomaskine af den pågældende type ville kunne videresælges som en demovare til en pris, der var reduceret med 20-30 % af nyprisen. Endvidere ville den først skulle rengøres, hvilket ville kunne gøres for cirka 495 kr. Det var ikke muligt at undersøge espressomaskinen, da den erhvervsdrivende havde videresolgt den for 1.999 kr.
Sådan endte sagen
Forbrugerklagenævnet fastslog, at:
Sagen endte altså med, at netbutikken blev pålagt at betale yderligere 469,95 kr. til kunden svarende til fradraget for kaffe og filtre. Da kunden ikke i det væsentligste fik medhold i sit krav, blev netbutikken ikke pålagt at betale sagsomkostninger til Nævnenes Hus for at behandle sagen. Kunden fik heller ikke sit klagegebyr tilbagebetalt.
Hvad kan vi så lære af sagen?
Husk det nu, netbutikker:
En væsentlig forudsætning for, at sagen endte, som den gjorde, var, at netbutikken havde oplyst korrekt om fortrydelsesretten, og herunder havde sørget for, at kunden fik adgang til lovens standardfortrydelsesblanket. Kunden var også blevet oplyst om, at han skulle betale for returnering af varen ved fortrydelse.