{{title}}
{{body}}
;
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
Følgende er nu registreret og vil danne grundlag for kontingentopkrævningen.
Samlet lønsum: {{formattedPayrollFunction}}
Antal ansatte: {{payrollRegistration.numberOfEmployees}}
Antal ansatte d. 30/9: {{payrollRegistration.numberOfEmployees309}}
Vi har sendt dig en kvittering pr. mail.
Har du rettelser, bedes du besvare den mail, vi har sendt dig eller kontakte os per telefon på {{MemberDepartmentPhonenumber}}.
Med venlig hilsen
Økonomisekretariatet
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Dansk Erhverv | Personale - 4. februar 2022
Social- og Ældreministeriet har den 27. januar 2022 udsendt en orientering om ophævelse restriktionerne, som kan findes her. Ophævelsen af regler har affødt spørgsmål vedrørende muligheden for at opretholde coronarestriktioner på dette område fra 1. februar 2022, hvorfor der hermed udsendes et kort nyt vedrørende dette afgrænsede område i forlængelse af kort nyt af 29. januar 2022.
Lovgivningen giver ikke længere en generel adgang for arbejdsgivere til at kræve fremvisning af medarbejdernes coronapas eller kræve, at medarbejdere lader sig teste. Adgangen hertil skal således findes i ledelsesretten og helbredsoplysningsloven. Dansk Erhverv bemærker, at en fastholdelse af restriktioner efter ophævelse af særlovgivningen på området ikke har været prøvet ved domstolene.
Muligheden for at kræve coronapas
Det er Dansk Erhvervs vurdering, at en virksomhed i kraft af ledelsesretten vil kunne kræve at se medarbejderes coronapas, hvis kravet retter sig specifikt mod særlige medarbejderkategorier, som arbejder med sårbare personer med øget risiko for et alvorligt covid-19 forløb og har en høj grad af fysisk nærkontakt til disse personer. Det høje smittetal i samfundet spiller ind i vurderingen af rammerne for ledelsesretten, således, at adgangen til at kræve coronapas formentlig med det aktuelle smittetryk lettere må anses for opfyldt.
Det anbefales, at der søges en frivillig tilslutning fra de ansatte. Virksomheden kan kontakte Dansk Erhverv for en nærmere vurdering af det konkrete behov på arbejdspladsen, som medfører, at man ønsker at stille krav om coronapas.
Test af medarbejdere
Pålæg om test vil skulle vurderes inden for rammerne af ledelsesretten og helbredsoplysningsloven.
Det er Dansk Erhvervs vurdering, at virksomheder, der arbejder med sårbare personer, kan kræve, at medarbejdere lader sig teste for covid-19 til brug for at vurdere, om medarbejderen er i stand til at udføre det pågældende arbejde, ligesom dette var vurderingen forud for den generelle testlov. Det er et krav, at der foretages en individuel vurdering i forhold til den enkelte medarbejders konkrete mulighed for at varetage arbejdet, og at rammerne for ledelsesretten og helbredsoplysningslovens adgang i øvrigt er iagttaget, jf. nedenfor.
Det kan være en god idé at opfordre medarbejdere til frivilligt at lade sig teste, eventuelt ved at stille test, herunder selvtest, til rådighed. Dansk Erhverv anbefaler, at medlemmerne kontakter os for nærmere rådgivning, hvis de ønsker at pålægge deres medarbejdere at lade sig teste i forbindelse med udførelse af arbejdet.
Kan krav om mundbind/visir opretholdes?
Muligheden for at opretholde krav om mundbind/visir skal vurderes indenfor rammerne af ledelsesretten. Det er Dansk Erhvervs vurdering, at kravet om mundbind kan opretholdes på social- og ældreområdet efter de samme principper i bekendtgørelserne, der gjaldt frem til 1. februar 2022. Der vil således fx stadig skulle tages hensyn til, hvis medarbejdere er fritaget fra at bære mundbind/visir.
Grundlæggende forudsætninger for krav om coronapas, test og mundbind/visir
Fælles for et eventuelt pålæg af restriktioner er, at kravet om fremvisning af coronapas, test eller mundbind/visir skal være sagligt og driftsmæssigt begrundet. Dertil kommer, at kravet skal være proportionalt og ikke må virke krænkende for medarbejderne. Det vil også indgå i vurderingen, om det er muligt at anvise medarbejderen til andre opgaver, der ikke kræver pålæg af restriktioner.
Ansættelsesretlige sanktioner
Det anbefales, at du kontakter Dansk Erhverv for en konkret vurdering, hvis du påtænker at reagere med ansættelsesretlige sanktioner over for en medarbejder, der ikke efterkommer et pålæg om test, eller som ikke ønsker at fremvise et coronapas, hvor dette vurderes at være et behov af hensyn til arbejdets karakter, herunder nærkontakt til sårbare personer