Gemt

Afslag til døv ansøger var lovligt

Nyhed

Dansk Erhverv | Personale - Juni 2022

Ligebehandlingsnævnet har afgjort, at det ikke var i strid med forskelsbehandlingsloven, at en transportvirksomhed afslog at ansætte en døv ansøger til et job som chauffør, fordi han ikke var i stand til at kommunikere via telefon. Dansk Erhverv repræsenterede virksomheden i Ligebehandlingsnævnet.

 

Beskyttelsen i forskelsbehandlingsloven
Det fremgår af forskelsbehandlingsloven, at en arbejdsgiver ikke må forskelsbehandle ansøgere til ledige stillinger på grund af handicap. Det betyder, at arbejdsgiveren er forpligtet til at forsøge at tilpasse den ansøgte stilling til ansøgerens handicap, så længe det ikke udgør en uforholdsmæssig stor byrde for arbejdsgiveren.

Dog stilles der ikke krav om ansættelse af en handicappet person, der selv med rimelige tilpasninger af stillingen, ikke er kompetent, egnet og disponibel til at bestride stillingen.

Virksomheden havde brug for en chauffør, der kunne tale i telefon
I den konkrete sag havde en transportvirksomhed slået en chaufførstilling op, som en døv mand søgte. Virksomheden, der ikke vidste at manden var døv, inviterede ham pr. mail til at komme til en jobsamtale dagen efter. Den døve mand bad dog om et andet tidspunkt for samtalen, fordi han var døv og skulle have en tegnsprogstolk med.

Det fik virksomheden til at spørge, om der fandtes hjælpemidler, som gjorde det muligt for ham at besvare et telefonopkald. Hertil svarede manden, at det var nemmest for ham at kommunikere via SMS, og at man ellers skulle ringe til ham gennem en tegnsprogstolk. Virksomheden svarede herefter, at de ville gå i tænkeboks.

Dagen efter meddelte virksomheden, at man havde behov for en chauffør, som kunne ringe op til både modtagere og afsendere af gods samt virksomheden selv, og at de derfor ikke kunne ansætte manden.

Den døve mand klagede over afslaget til Ligebehandlingsnævnet og krævede en godtgørelse på tre måneders løn.

Afslaget var ikke i strid med forskelsbehandlingsloven
Ligebehandlingsnævnet lagde blandt andet vægt på, at virksomheden havde spurgt manden, om der fandtes nogle løsninger, som gjorde det muligt for ham at kommunikere telefonisk, og at virksomheden endvidere havde skrevet, at de ville ”gå i tænkeboks”.

Under sagen fremlagde virksomheden et eksempel på, hvordan en kørselsplan kunne se ud i virksomheden på en given dag, og oplyste samtidig, at der dagligt skulle ringes ud til kunder mv. mellem 20 og 40 gange, og at det ville kræve, at bilen skulle holde stille hver gang, hvis chaufføren skulle kommunikere via SMS.

Ligebehandlingsnævnet fandt på den baggrund, at virksomhedens vurdering af, at det ville skade effektiviteten i arbejdet uforholdsmæssigt meget at tilpasse stillingen til ansøgeren, ikke kunne tilsidesættes. Virksomheden blev derfor frifundet.

Dansk Erhverv bemærker
Afgørelsen viser, at virksomheder skal være opmærksomme på at undersøge og vurdere eventuelle muligheder for at tilpasse en stilling til en ansøger med et handicap, før ansøgeren afvises alene på baggrund af handicappet.

Dog er virksomheden ikke forpligtet til at ansætte en handicappet ansøger, der ikke selv med rimelige tilpasninger af stillingen vurderes at være kompetent, egnet og disponibel til at bestride stillingen.

Dansk Erhverv opfordrer medlemmerne til at kontakte os, inden der gives afslag til en ansøger på grund af dennes handicap.