Gemt

HR-chef i Norlys: ”Vi skal også rekruttere internationale talenter, hvis vi skal kunne vækste og blive større”

27. juni 2022

Norlys har sat alle sejl ind på at fastholde dygtige medarbejdere og på at rekruttere både dansk og international arbejdskraft. Det er nødvendigt i en tid, hvor der generelt er mangel på kvalificeret arbejdskraft i Danmark.

 

Der er fuld fart på det danske arbejdsmarked, og beskæftigelsen er rekordhøj.

Det kan mange virksomheder se og mærke, når de søger nye medarbejdere. Der kommer ganske enkelt færre kvalificerede ansøgninger.

Det gælder også i Norlys. Her har man i en længere periode oplevet, at der kommer færre ansøgninger, særligt inden for de specialiserede områder som it og teknik, økonomi og projektledelse.

”Det tager længere tid at rekruttere nye medarbejdere, og der er ingen tvivl om, at vi bruger rigtig mange ressourcer på at rekruttere de rigtige profiler, ”siger Pia Gaard Thomsen, Senior Director HR.

Hun fortæller, at Norlys typisk ansætter 70-80 nye medarbejdere om måneden.

”Udfordringen med at finde kvalificerede medarbejdere startede i foråret 2021, og det fik et ekstra ryk efter sommeren, præcis som den generelle situation på arbejdsmarkedet. På it-området har det hele tiden været svært at finde kvalificerede medarbejdere, både for os og for mange andre virksomheder, men i 2021 bredte det sig til flere andre områder.”

Rekruttering af udenlandsk arbejdskraft
Derfor gør Norlys, hvad de kan for at være en attraktiv arbejdsplads med muligheder for den enkelte.

”Det handler om at kunne fastholde og rekruttere kvalificerede medarbejdere. Vi gør meget ud af at fortælle både internt og eksternt om de udviklingsmuligheder, der er i Norlys. Sidste år havde vi omkring 130 interne jobskifter, så der er mange muligheder for at skifte job internt. Enten fra division til division eller fra medarbejder til leder. Det er noget af det, vi ser som en stærk del af vores virksomhed, at man ikke er låst i et job,” siger Pia Gaard Thomsen.

Fremadrettet kommer Norlys også til at have større fokus på diversitet. Det gælder blandt andet i forhold til udenlandsk arbejdskraft, fortæller Pia Gaard Thomsen:

”Norlys er et andelsselskab ejet af forbrugerne, og hele andelstanken er forbundet i det danske. Men hvis vi skal løfte vores strategiske mål om at blive større og vækste, så er vi nødt til at få kompetencer og profiler ind fra udlandet – vi har ganske enkelt ikke den nødvendige kapacitet i Danmark.”

International Talent Conference
Norlys havde derfor en stand, da Dansk Erhverv i samarbejde med organisationen Copenhagen Capacity afholdt den årlige International Talent Conference, hvor 140+ internationale studerende mødte og netværkede med en række virksomheder og organisationer.

”Konferencen passede som fod i hose med, at vi har behov for at rekruttere internationale talenter. Konferencen var en god anledning til at tale med nogle af de internationale studerende og høre, hvad de ønsker, at vi har fokus på som virksomhed. Det viste sig, at det, der fylder hos de internationale studerende, er det sociale omkring arbejdslivet. Én ting er at gå på arbejde og passe sit job, men hvordan kan vi som virksomhed hjælpe dem med at blive en del af det danske samfund og skaffe et netværk? Det ville de gerne vide.”

Norlys har efterfølgende fået kontakt med flere af de internationale studerende på LinkedIn.

”Vi vil meget gerne vil i dialog med nogle af dem, så vi forhåbentlig kan få dem ind i virksomheden. Det kunne være et stort ønske for os,” siger Pia Gaard Thomsen.

 

Om Norlys
Norlys er Danmarks største energi- og telekoncern.

Hovedsæde i Silkeborg med lokationer i blandt andet Aarhus, Aalborg, Esbjerg og København.

I maj 2022 opkøbte Norlys størstedelen af Mjølner Informatics som en del af sin vækststrategi.

Kontakt

Erhvervspolitik & Analyse

Peter Halkjær

Arbejdsmarkedschef
Medarbejderprofil