; ;
Gemt

Medieaftale er for snæver og rummer mange udeståender for branchen

21. maj 2022

Medieaftalen, som netop er indgået, rummer fine ambitioner for den demokratiske samtale og indhold for børn og unge. Dansk Erhverv havde dog gerne set en bred aftale med styrkelse af de private medieaktørers vilkår.

 

Regeringen og dens støttepartier har netop indgået et nyt medieforlig. Aftalen har især fokus på den demokratiske samtale, godt indhold for børn og unge samt danske mediers vilkår i forhold til tech-giganter. Dansk Erhverv ser positivt på de overordnede ambitioner i aftalen.

”Vi er sådan set enige i aftalens ambitioner og intentioner om en god demokratisk samtale, stærke lokale og regionale medier, kvalitetsindhold for børn og unge samt fokus på danske mediers vilkår i forhold til tech-giganter. Vi savner dog, at de danske private medieaktørers vilkår tilgodeses, da de yder væsentlige bidrag til netop de ambitioner.” siger markedsdirektør i Dansk Erhverv Anders Thomsen.

Vigtigt med konkurrencedygtig mediebranche og respekt for den danske model
Den danske mediebranche består både af offentlige og private aktører. Og der skal være rimelige vilkår for alle parter.

”For Dansk Erhverv er det afgørende, at vi har en sund og konkurrencedygtig mediebranche i Danmark. Derfor skal der være fair vilkår for både offentlige og private aktører på området. Og i forhold til arbejdsforhold skal den danske model respekteres. Det er derfor bekymrende, at aftaleparterne har taget initiativ til at regulere arbejdsvilkårene i mediebranchen i strid med den danske model. Vi ser frem til den fortsatte dialog for at sikre en sund mediebranche,” siger Anders Thomsen.

Ærgerligt det ikke bliver et bredt forlig
Dansk Erhverv havde gerne set en aftale, som var indgået hen over midten med både blå og røde partier.

”Vi havde håbet, at der kunne skabes et bredt forlig på medieområdet, for det ville alt andet lige styrke de politiske ønsker, som er til de danske medier. Mediebranchen og dermed medievirksomhederne har gavn af stabile og kendte rammevilkår, hvilket sikres bedst gennem bredt forankrede aftaler. Vi glæder os dog over, at der med aftalen lægges op til, at nogle at de særligt komplicerede områder skal drøftes nærmere, så vi får afdækket, hvordan vi bedst muligt indfrier aftalens ambitioner og aktørerne i branchens behov,” siger Anders Thomsen.

Læs medieaftalen på kum.dk: Medieaftale for 2022-2025: Den demokratiske samtale skal styrkes