;
Gemt

For første gang i 2 år: Netbutikkerne sænker forventningerne til salget

09. marts 2022

Hver tredje netbutik forventer tilbagegang i salget i begyndelsen af året. Niveauet er dog stadig markant højere end før coronakrisen, og forbrugerne er blevet meget mere vant till at handle online. 

Hverdagen fra før coronakrisen er på vej tilbage i dansk e-handel.  

Det er konklusionen i Dansk Erhvervs seneste E-handelsbarometer, hvor godt hver tredje netbutik svarer, at de forventer, at salget i 1. kvartal af 2022 bliver mindre end samme periode sidste år.  

27 procent har positive forventninger; men andelen, der forventer en negativ udvikling, er steget til 38 procent og netto er 10 procent i analysen negative. 

”Det er første gang, siden vi begyndte med E-handelsbarometeret for to år siden, at flertallet af netbutikkerne sænker forventningerne, så det er interessant,” siger Simon Bjerremann, chefkonsulent i Dansk Erhverv. 

Udviklingen er dog ikke overraskende, forklarer Simon Bjerremann. 

”Coronakrisen har fyldt stort set alt de sidste to år, og det har beviseligt fået danskernes onlineforbrug til at vokse betragteligt. Nu er hverdagen uden restriktioner vendt tilbage, og derfor er det naturligt, at netbutikkerne vurderer, at det vil påvirke salget – især sammenlignet med 1. kvartal 2021, hvor corona fyldte meget.” 

Afdæmpet årsafslutning 

De lave forventninger kommer i kølvandet på 4. kvartal 2021, der også lå noget under det generelle niveau under coronakrisen.  

44 procent havde fremgang, mens 23 procent oplevede en negativ udvikling ift. samme kvartal sidste år og 30 procent meldte om status quo.  

”Samlet set er var der fremgang, men vi ser langt færre netbutikker med vækst på godt over 50 procent, end vi gjorde tidligere under krisen,” siger Simon Bjerremann. 

Flere forbrugere vil skrue ned 

Netbutikkernes generelle forventning om lavere salg stemmer fint overens med forbrugernes forventninger til deres e-handel. I Dansk Erhvervs E-handelsanalyse for januar 2022 svarer 12 procent, at de forventer at handle mere online det kommende år, hvilket er en markant ændring fra december, hvor 26 procent forventede at handle mere. 

”Vi skal igen huske sammenligningen; godt hver tredje forbruger mener, at de har handlet mere online de seneste 12 måneder sammenlignet med tidligere. Så ja, vi er på vej tilbage til hverdagen, men den ser alligevel markant anderledes ud end før coronakrisen,” siger Simon Bjerremann og fortsætter: 

”I 2021 foretrak godt hver tiende e-handelsforbruger at handle alle slags varer på nettet. I 2019 og 2020 var det blot hver 20. forbruger, så der er ingen tvivl om, at vi taler om en new normal hverdag.” 

Hent E-handelsbarometeret for 4. kvartal 2021 herunder. Det sætter også fokus på, hvilke marketingkanaler og teknologier netbutikkerne satser på.

 

 

E-handelsbarometer 2021 Q4

pdf

Download

Kontakt

Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent