;
Gemt

Købsrejsen: Sådan finder forbrugerne nye netbutikker

24. marts 2022

Google er stadig netbutikkernes vigtigste redskab i jagten på nye kunder, men der kommer vigtige nuancer frem, når vi dykker ned i de forskellige kundegruppers købsrejser. Det viser E-handelsanalysen.

De danske forbrugere er loyale, når de handler online, som denne artikel slår fast. 

Det sker dog, at de dropper vanetænkningen og finder frem til nye butikker. Når kunderne rejser ud i det ukendte, så begynder næsten halvdelen (45 procent) dog det samme sted: på Google eller en anden søgemaskine.  

Det er der ikke noget nyt – sådan har det været de sidste mange år.  

Derfor giver det også god mening, at mange netbutikker forventer at skrue op for deres Google Ads-budget. Men de skal dog være opmærksomme på konkurrencen. 

Hvis man skal have mest muligt ud af sin marketingindsats, skal man derfor fokusere mindre på at købe omsætning og mere på at sikre sig de kliks, der giver profit, forklarer Mathias Hillerup fra s360. 

”Man skal være endnu mere opmærksom på, om de mål, man optimerer mod, er det rigtige. I stedet for at betale 1 kr. for 5 kroners omsætning bør man betale 1 kr. for 2,5 krones profit. Det vil kræve, at man i stedet for ordrens omsætning, sender data omkring ordrens profit retur til Google Ads. Det kan være overvældende at komme i gang med, men det er virkelig vigtigt – især efter introduktionen af Google Shopping.” 

Sociale medier fylder mere 

Der er dog sket ændringer. Eksempelvis sender online-reklamer flere og flere ind i netbutikkerne. Mest markant er det dog, at andelen, som finder en ny butik via sociale medier, er fordoblet fra 7 procent i 2016 til 14 procent i 2021.  

Brugen af sociale medier er dog blevet mere bøvlet, da det er blevet sværere at måle på indsatsen og målrette annoncerne. Det kan du læse mere om i denne artikel, hvor Kasper Bengtson fra bSocial giver gode råde til, hvordan du kan navigere i den nye marketingvirkelighed. 

Omgangskredsen er vigtig for de unge 

Google er mest anvendt blandt de unge, men de finder i højere grad end andre også inspiration andre steder. Det er især hos omgangskredsen og på sociale medier, men også kendskab til den fysiske butik spiller en større rolle end hos de andre befolkningsgrupper. 

Få kunderne til at blive  

Når kunderne finder vej til en ny netbutik, vil de formentlig typisk være mere kritiske, forsigtige og tilbøjelige til at klikke videre. Derfor er det selvfølgelig en god ide (det er det i øvrigt altid) at vide, hvad der oftest skræmmer kunderne væk.  

Ifølge Dansk Erhvervs E-handelsanalyse fra september er det helt centralt, at du har styr på sproget og viser kunderne, hvem du er og hvordan de kan komme i kontakt til dig, da netop manglen på dette oftest får kunderne til at klikke væk. 

Log ind og hent hele E-handelsanalysen 2021

 

 

 

Kontakt

Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent