Gemt

Fokus på handelsbranchens rammevilkår i valgkampen

12. oktober 2022

Valgkampen er nu skudt i gang. Dansk Erhverv sætter derfor fokus på handelsbranchens rammevilkår. Læs mere her om Dansk Erhvervs fokuspunkter i valgkampen. 

 

I sidste uge trykkede Mette Frederiksen på valgknappen, og Danmark skal derfor til valg d. 1. november. Under valgkampen vil Dansk Erhverv bl.a. sætte fokus på handelsbranchens rammevilkår. Dansk Erhverv vil bl.a. fokusere på arbejdskraft, energikrisen og EU’s rolle for at skabe rammerne om fremtidens handel. 

  1. Arbejdskraft og de rigtige kompetencer
    Danmark har længe stået overfor mangel på arbejdskraft i handelsbranchen såvel som i erhvervslivet generelt. Arbejdskraftmanglen har på ét år kostet danske virksomheder 176 milliarder i tabt omsætning. Så det er vigtigt at denne udfordring anerkendes politisk og at der reelt handles på det. Uden de rette mennesker og kompetencer taber handelen og det øvrige erhvervsliv og det bliver sværere at finansiere velfærdssamfundet.  

    Handlen har fornyeligt sammen med HK Handel taget initiativ til en kampagne for at tiltrække unge mennesker til en fremtid i detail – og få unges øjne op for de gode job- og karrieremuligheder, som der er med en detailhandelsuddannelse. Læs mere her:  

    Den forventer vi os meget af, men vi har fortsat behov for politisk fokus og handling på den store klinge.

  2. Energikrisen
    Vi befinder os i en energikrise, som fylder rigtig meget og betyder at mange i øjeblikket tænker kreativt ift. deres forretning for at sikre driften. Energikrisen betyder, at der er behov for, at den grønne omstilling accelereres, så omkostningerne i handelen på sigt reduceres, fx gennem grønne investeringer i virksomhederne, eksempelvis energieffektivisering og konvertering til el, ved at give fradragsmuligheder og fremrykke puljemidler. 

  3. EU skal skabe rammerne om handel
    Endvidere er det af afgørende betydning for handelen at en ny regering vil prioritere den meget og vigtige regulering i EU, som i den grad sætter rammerne for handlen, fx krav til online markedspladser fra 3. lande, grønne produktkrav, krav til forbrugerinformation, nye krav til tekstilbranchen, øgede krav til markedsføring, bæredygtige fødevarer og nye CSR- og rapporteringskrav og meget mere. 

  4. Andre vigtige emner for branchen
    Derudover har vi en buket af andre emner, som er meget vigtigt for branchen, som vi håber at politikerne vil tage fat på, herunder aktivt prioritere arbejdet med data for klimamærkning af fødevarer – og derudover klimadata for andre varer, lempe kontantpligten i butikkerne, bibeholde ”nej tak”-ordningen for tilbudsaviser, styrke grønne offentlige indkøb, tage et opgør med en række bøvlede afgifter, fx chokoladeafgiften og svulmingsafgiften – og måske endda at de danske politikere ville turde at tage en opgør med den manglende tyske pant i grænsehandelsbutikkerne, som betyder mistet handel i Danmark og skader miljøet. 

Læs mere om Dansk Erhvervs fokus i valgkampen her

Kontakt

Handel, Byg, Teknik & Service

Henrik Hyltoft

Vicedirektør
Medarbejderprofil
Handel

Lotte Engbæk Larsen

Branchedirektør for Handel
Medarbejderprofil