{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
28. oktober 2022
Reglerne
Loyalitetspligten i et ansættelsesforhold forpligter medarbejderen til at agere loyalt over for arbejdsgiveren, herunder til ikke at udvise en adfærd, der er skadevirkende overfor arbejdsgiveren. Adfærd i strid med loyalitetspligten kan sanktioneres ansættelsesretligt af arbejdsgiveren, fx ved en bortvisning hvis adfærden udgør væsentlig misligholdelse af ansættelsesforholdet.
Efter medarbejderens fratræden er det – hvis medarbejderen ikke er omfattet af en ansættelsesklausul – markedsføringsloven og lov om forretningshemmeligheder, der beskytter arbejdsgiveren mod visse skadevirkende handlinger. Dette vedrører eksempelvis vildledende markedsføring og/eller misbrug af arbejdsgiverens forretningshemmeligheder.
Sagen kort
Sagen angik spørgsmålet, om det var i strid med markedsføringsloven og lov om forretningshemmeligheder, at en medarbejder, der nyligt var fratrådt sin stilling hos et reklamebureau, havde angivet reklamebureauets kunder på sin egen nyopstartede virksomheds hjemmeside.
Herudover vedrørte sagen, om nogle af disse kunder var skiftet til medarbejderens nye virksomhed i løbet af medarbejderens opsigelsesperiode hos reklamebureauet.
Endelig var det et spørgsmål i sagen, om reklamebureauet kunne bortvise medarbejderen med tilbagevirkende kraft og kræve tilbagebetaling af løn fra misligholdelsestidspunktet, som var opgjort til et tidspunkt i medarbejderens opsigelsesvarsel.
Reklamebureauet mente, at medarbejderens angivelse af bureauets kunder var vildledende oplysninger uden samtykke fra reklamebureauet eller dets kunder. Reklamebureauet mente også, at medarbejderens adfærd ved at hverve kunderne, mens han fortsat var i ansættelse hos dem, var en så grov misligholdelse af ansættelsesforholdet, at de var berettiget til at bortvise med tilbagevirkende kraft.
Medarbejderen afviste, at han havde handlet i strid med hverken markedsføringsloven eller lov om forretningshemmeligheder, og at reklamebureauet havde dokumenteret dette. Han afviste også, at han havde misligholdt sin loyalitetspligt.
Sø- og Handelsrettens dom
Sø- og Handelsretten lagde til grund, at medarbejderen havde angivet reklamebureauet og en del af dets kunder på sin egen nye hjemmeside, at oplistningen af disse kunder var uberettiget, og at dette var egnet til at vildlede og skade reklamebureauet.
Sø- og Handelsretten fandt dog, at reklamebureauet ikke havde dokumenteret et økonomisk tab, hvorfor reklamebureauet alene blev tilkendt en godtgørelse for markedsforstyrrende adfærd, der skønsmæssigt blev fastsat til 25.000 kr.
Sø- og Handelsretten fandt det ikke bevist, at medarbejderen havde benyttet reklamebureauets forretningshemmeligheder til at hverve dets kunder til sin nystartede virksomhed. Der var derfor ikke grundlag for at fastslå, at medarbejderen havde overtrådt lov om forretningshemmeligheder.
I forlængelse heraf fandt Sø- og Handelsretten det ikke bevist, at medarbejderen havde gjort sig skyldig i grov misligholdelse af ansættelsesforholdet ved overtrædelse af loyalitetspligten. I relation hertil udtalte Sø- og Handelsretten, at en grov misligholdelse af ansættelsesforholdet ikke ville kunne medføre bortvisning med tilbagevirkevirkende kraft med pligt til tilbagebetaling af allerede udbetalt løn for udført arbejde.
Dansk Erhverv bemærker
Dommen viser, at det er arbejdsgiveren, som har bevisbyrden for dels at en fratrådt medarbejder har overtrådt lov om forretningshemmeligheder ved at hverve arbejdsgiverens kunder, dels at arbejdsgiveren har lidt et økonomisk tab, som kan kræves erstattet efter markedsføringsloven.
Herudover viser dommen, at en arbejdsgiver – i hvert fald i en situation som den foreliggende, hvor medarbejderen ikke er blevet fritstillet i opsigelsesperioden – ikke kan bortvise en medarbejder med tilbagevirkende kraft med pligt til tilbagebetaling af allerede udbetalt løn for udført arbejde.
Dansk Erhverv anbefaler, at medlemsvirksomhederne kontakter os, såfremt en medarbejder/tidligere medarbejder udviser en adfærd, der vurderes i strid med loyalitetsforpligtigelsen, markedsføringsloven eller lov om forretningshemmeligheder.
Nyheden er baseret på Sø- og Handelsrettens dom af 30. maj 2022 i sag BS-27010/2021-SHR.