{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Dansk Erhverv | Personale – 29.09.2022
Sådan er reglerne
Udgangspunktet i dansk ret er, at en opsigelse er et påbud, der har virkning, fra det er kommet frem til modtageren, medmindre afsenderen med rimelighed ikke kan forvente, at opsigelsen kommer til modtagerens kendskab inden fristens udløb.
Sagen kort
En virksomhed opsagde sin økonomidirektør den 31. december kl. 16.32 via hans arbejdsmail. Opsigelsen skete, mens økonomidirektøren holdt juleferie.
I forlængelse af opsigelsen valgte økonomidirektøren at anlægge sag mod virksomheden, da han mente, at opsigelsen først skulle regnes fra den 2. januar, hvor han læste og kvitterede for mailen. Virksomheden mente derimod, at opsigelsen skulle regnes fra den 31. december.
Parterne var enige om, at mailen var modtaget 31. december, og at mails var den primære kommunikationsform i virksomheden. Parterne var derimod uenige om, i hvor høj grad økonomidirektøren arbejdede uden for sædvanlig arbejdstid. Ifølge økonomidirektøren opbevarede han sit arbejdsudstyr i kælderen under ferier og uden for arbejdstid og tjekkede kun sin telefon sporadisk, hvis han tilfældigvis kom forbi.
Under sagen fremlagde virksomheden dokumentation for, at det var normalt, at økonomidirektøren brugte sin arbejdstelefon, når han havde fri, hvad enten det var i weekender eller ferie, og at han ofte besvarede mails. Det kom endvidere frem under sagen, at økonomidirektøren hverken havde sat autosvar på sin mail eller i øvrigt oplyst til ledelsen, at han ikke ville være tilgængelig under juleferien.
Fra hvornår skulle opsigelse regnes?
Byretten lagde i sin dom vægt på den dokumentation, som virksomheden fremlagde om økonomidirektørens brug af sin arbejdstelefon uden for normal arbejdstid. Byretten fandt det bevist, at økonomidirektøren anvendte sin arbejdstelefon udenfor normal kontortid til arbejdsrelateret arbejde.
Derudover lagde byretten vægt på, at økonomidirektøren ikke havde sat autosvar på sin mail og desuden ikke havde ikke havde givet udtryk for, at han var utilgængelig under sin ferie.
På denne baggrund nåede byretten frem til, at opsigelsen den 31. december var blevet meddelt på en sådan måde, at økonomidirektøren med rimelighed kunne forventes også at få kendskab til den inden den 1. januar.
Sagen blev anket til landsretten, som i det væsentligste tiltrådte byrettens dom. Landsretten tillagde det dog ingen betydning, om direktøren havde autosvar på sin mail eller ej.
Dansk Erhverv bemærker
Dommen illustrerer det aftaleretlige udgangspunkt om, at en opsigelse får retsvirkning, når den er kommet frem til modtageren, uanset om modtageren først får kendskab til opsigelsen efter månedsskiftet.
Dommen er dog konkret begrundet i sagens omstændigheder, herunder at der var tale om en leder, som sædvanligvis besvarede og sendte mails udenfor sædvanlig arbejdstid, og derfor anbefales det fortsat, at arbejdsgivere så vidt muligt sikrer sig, at en opsigelse også kommer medarbejderen til kundskab inden månedsskiftet (eller anden frist), fx ved telefonisk kontakt, sms mv. Derudover bør arbejdsgiveren altid sikre sig dokumentation for, at opsigelsen er kommet frem til medarbejderen.
Dansk Erhverv opfordrer medlemmerne til at søge rådgivning, hvis der kan opstå tvivl om en opsigelses modtagelse, fx ved månedsskifte eller ferie.
Nyheden er skrevet på baggrund af Østre Landsrets dom af 23. juni 2022 i sag BS-39495/2021-OLR.