{{title}}
{{body}}
;
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
Følgende er nu registreret og vil danne grundlag for kontingentopkrævningen.
Samlet lønsum: {{formattedPayrollFunction}}
Antal ansatte: {{payrollRegistration.numberOfEmployees}}
Antal ansatte d. 30/9: {{payrollRegistration.numberOfEmployees309}}
Vi har sendt dig en kvittering pr. mail.
Har du rettelser, bedes du besvare den mail, vi har sendt dig eller kontakte os per telefon på {{MemberDepartmentPhonenumber}}.
Med venlig hilsen
Økonomisekretariatet
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
27. september 2022
I finanslovsforslaget for 2023 lægger regeringen op til, at Færdselsstyrelsen fra 1. januar 2023 som noget nyt skal opkræve et gebyr for vognmandstilladelser til og bus- og lastbilkørsel.
Dansk Erhverv tager kraftigt afstand fra forslaget, som er en forringelse af branchens rammevilkår, fordi det er en direkte ekstra skat på vognmænd, som har brug for en tilladelse til at udøve deres erhverv.
I dag er Færdselsstyrelsens arbejde med udstedelse og tilsyn med tilladelserne bevillingsfinansieret – den ordning ønsker Dansk Erhverv at beholde.
I alt budgetteres der med at blive indkrævet ca. 25 mio. kr. mere i gebyrer end i 2022, som skal betales af erhvervet. Det præcise beløb på gebyret fremgår dog ikke af forslaget. Regeringen begrunder gebyret med de forhøjede krav fra EU’s Vejpakke, hvor Færdselsstyrelsen bliver pålagt flere administrative opgaver og et mere omfattende tilsyn.
Jesper Kronborg, branchedirektør i Dansk Erhverv Transport, udtaler:
- "Hvis man som led i forslaget på finansloven nu – ud over de lange sagsbehandlingstider i Færdselsstyrelsen – ovenikøbet også vil opkræve gebyrer for udstedelse af tilladelser til bus- og lastbilkørsel, så er det en ommer. Vi mener, at det er stærkt kritisabelt, hvis man på denne vis lægger en ekstra skat på branchen, samtidig med at sagsbehandlingstiden i styrelsen er så kritisabel, som det er tilfældet i øjeblikket. Det mener vi ikke, at branchen kan være tjent med, og vi opfordrer til, at man fra politisk hold dropper dette forslag igen."
Transportbranchen har sendt en fælles henvendelse til transportministeren med budskabet om at trække forslaget tilbage.