; ;
Gemt

Amazon på dansk charmeoffensiv – åbning på vej?

27. april 2023

Danske virksomheder kan nu lave indhold på dansk i Tyskland og lave transportaftaler gennem Amazon. De nye tiltag skal gøre den amerikanske gigant mere attraktiv for både forbrugere og virksomheder og varsler en dansk udgave af Amazon, vurderer ekspert.

Amazon ansatte sidste år sin første danske medarbejder i form af Ida Nixon, der blandt andet skal hjælpe danske virksomheder med at eksportere via Amazon.

Nu har den amerikanske gigant så udrullet to nye features, der skal gøres virksomhedens hoser grønne hos danske forbrugere og virksomheder.

Første feature er, at det er blevet muligt at lave dansksproget A+ content i Tyskland – man kan simpelthen angive dansk som sprog ligesom med tjekkisk, polsk og andre tilstødende markeder.

Det andet nye tiltag er, at Amazon har lavet partnerskaber med danske speditører, så virksomheder har mulighed for at vælge en ”prefered carrier” i Danmark, når man sender varer til Amazons lagre i Tyskland.

Se alt vores materiale om Amazon

Følger planen

Jeppe Hamming er Digital Direktør og Chef for Markedspladser hos reklame- og  mediebureauet Nørgård Mikkelsen, hvor han følger Amazon tæt. Han vurderer, at de nye tiltag er Amazons forsøg på at gøre det lettere for danske producenter at sende varer frem til Tyskland og samtidig øger servicen for de danske forbrugere. Det er tydelige beviser på, at den amerikanske gigant er i gang med de indledende øvelser for at lave en Amazon.dk, siger han:

”Om det så i første omgang er en dansk oversættelse af det tyske eller svenske site må tiden vise. Det samme gælder, om Amazon kommer til at bygge lagre i Danmark, eller om man vil servicere Danmark fra tyske lagre, som primært er tilfældet i dag.”

Lanceringen af de ny tiltag følger den udrulningsplan, som Amazon har brugt i andre lande, påpeger han.

Eksport er blevet mere interessant for virksomhederne

De nye features beviser, at Amazon er meget interesseret i at kunne tilbyde forbrugerne flere danske produkter, vurderer Jeppe Hamming. Og Amazon er da også blevet mere interessant nu, siger han:

”Det er blevet nemmere at få sine produkter ud til de internationale forbrugere og derfor bør man overveje, om det er nu, man skal til at kigge på eksport via Amazon.”

Hvis ikke man ønsker at starte salget nu, så anbefaler Jeppe Hamming, at man overvejer at registrere sit varemærke hos Amazon, så man kan tage ejerskab over sit brand. Det vil tillade dig at styre de tekster og billeder, dine produkter bliver vist med, samt anmelde misbrug af brandnavn.

”Mange brandejere vil opleve, at deres produkter allerede sælges på Amazon i dag af deres agenter eller forhandlere, men ofte med tekster og billeder der ikke er optimale. For at beskytte brandet og styrke salget er det oplagt at gå ind og tage ejerskab.”

I dag skal man have et tysk, svensk eller EU-varemærke for at kunne udnytte de fordele Amazon giver til brandejere, men på et tidspunkt vil Amazon også åbne for danske varemærker, vurderer Jeppe Hamming.

”Det er desuden også værd at holde øje med, for tilføjelsen af den mulighed er typisk også umiddelbart blevet efterfulgt af en udmelding om, at Amazon åbner i det givne land. Det så vi Sverige og Polen, hvor de nationale varemærkeregistreringer blev åbnet kort før åbningen af den nationale platform blev annonceret.”

Kontakt

Digital Handel

Jens Wedenborg

Chefkonsulent
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent