Gemt

Dansk Erhvervs E-indeks: Dansk e-handel gik frem i marts

03. april 2023

Efter en sløv start på 2023 skruede forbrugerne i marts op for forbruget på nettet, det viser Dansk Erhvervs E-indeks

Mens foråret kæmpede hårdt for at få fat i marts, så det heldigvis noget bedre ud for dansk e-handel.

Friske tal fra Dansk Erhverv og s360 viser således, at de positive tendenser fra slutningen af februar fortsatte ind i marts, hvor sessioner, transaktioner og omsætning endte på henholdsvis indeks 105, 100 og 95.

”Vi har haft en ganske pauver begyndelse på året, og derfor er det ekstra positivt, at vi nu ser, at det går den rigtige vej. Det er tiltrængt ude i virksomhederne, der trods generel stor robusthed godt kan mærke, at forbrugerne har holdt på pengene, ” siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.

Tiltrængt påske

Tager man et nærmere kig på tallene for de enkelte uger, vil man se, at både antal ordre og omsætning viger en smule:

”Vi havde selvfølgelig håbet, at marts kunne slutte lidt stærkere, men jeg tror på, at både påsken og forårsvejret kan få forbrugerne til at skrue op for forbruget igen.”

Det håb er ikke taget ud af det blå. E-handelsanalysen 2022 viser, at omsætningen omkring påske kun blev slået af Black Friday og julesalget.

 

 

Bag om tallene

s360 Shopping Index bygger på data fra et bredt udsnit af danske e-handelsvirksomheder. Det udregnes for hvert eneste virksomhed og hver enkelt metrik ved at se på deres performance sammenlignet med samme uge sidste år. Herefter tages gennemsnittet på tværs af alle virksomhederne. Dataen er dermed normaliseret, således at ingen virksomheder vægter højere end andre. Endvidere benyttes et trimmet gennemsnit ved at fjerne outliers.

Graferne viser indekstal, og dermed den procentvise udvikling for en række metrikker i forhold til samme uge sidste år. Indexet kan give et indblik i trends og udvikling over tid, men kan ikke benyttes til at beskrive den absolutte udvikling i de udvalgte metrikker eller anvendes som en endegyldig sandhed.

Data er rundet op/ned til nærmeste 5%.

Brancher

Alle de medtagne virksomheder er danske e-handelsvirksomheder med B2C som hovedfokus, enten pureplayers eller omnichannel-spillere. De opererer på tværs af kategorier og industrier. De er endvidere meget forskellige i modenhed og geografisk placering.

Virksomhedsstørrelser

Der er en bred repræsentation af virksomhedsstørrelser helt fra 10-20 ansatte og op til +1.000 ansatte.

Fordelingen indenrigs/udenlands

I de tal, som er vist, er der udelukkende benyttet data fra virksomhedernes danske hjemmesider(.dk).

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent