Gemt

Har du styr på reglerne for mængdetilbud?

24. april 2023

Et af vores medlemmer har spurgt ind til reglerne for mængdetilbud til forbrugere. For må man overhovedet lave mængderabatter og hvis ét stk. af varen koster 199 kroner og 2 stk. koster 300 kroner – hvad koster vare nummer 3 så?

 

Der er ikke noget til hinder for, at du annoncerer med mængderabatter til forbrugere, men der er nogle regler, der skal overholdes, når du gør det.

Der skal være etableret en normalpris
Du kan først begynde at annoncere med mængderabatter, når varen har etableret en normalpris. Det betyder, at du skal have udbudt varen til salg i minimum 30 dage til enkeltstykprisen før, at du laver en markedsføring i stil med ”Dansk Erhverv T-shirt - 1 for 199, 2 for 300 – spar 98 kroner”.  Der er ikke en begrænsning på, hvor længe du må køre en mængderabat, når bare du ikke ændrer på din enkeltstykspris.

Mængderabatter påvirker ikke normalprisen
Mængderabatten ændrer ikke på normalprisen for varen og hvis du efter en periode med mængderabat ønsker at lave et tilbud på køb af en t-shirt må du gerne det. I forhold til ovenstående vil det derfor være lovligt at stoppe med mængderabatten og i stedet annoncere med ”Dansk Erhverv t-shirt – før 199 kroner – nu kun 99 kroner – spar 100 kroner.”

Hvis du efterfølgende vil markedsføre mængderabatten igen, skal du huske at du skal etablere en normalpris igen og du skal derfor udbyde t-shirten til salg i 30 dage til 199 kroner før, at du igen kan annoncere med ”Dansk Erhverv T-shirt - 1 for 199, 2 for 300 – spar 98 kroner”.  

Hvad hvis kunden køber 3 t-shirts?
Udgangspunktet i ovenstående eksempel er, at mængderabatten udløses ved køb af to t-shirts. Hvis kunden køber tre t-shirts, vil den tredje derfor som udgangspunkt koste 199 kroner. Rabatten opnås alene ved køb af et lige antal t-shirts.  Det er dog ikke ulovligt, hvis du vælger at lade rabatten følge med, hvis forbrugerne køber mere end to t-shirts og du derfor ”kun” tager 150 kroner for hver t-shirt forbrugeren køber udover de to første.

Få mere hjælp til reglerne
Hvis du er i tvivl om reglerne om prismarkedsføring kan du som medlem af Dansk Erhverv altid kontakte vores erhvervsjurister, der kan hjælpe dig med dine spørgsmål. Læs vores mini-guide til prismarkedsføring.

Uanset om du er medlem eller ej kan du også deltage i vores webinar om prismarkedsføring den 10. maj (det er gratis for vores medlemmer). Læs mere om webinaret.

Kontakt

Handel

Bo Dalsgaard

Fagchef for Forbrugeraftaler og Forbrugerklagesystemer
Medarbejderprofil