{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
12. april 2023
Særligt grove og systematiske overtrædelser af markedsføringslovens vildledningsforbud vil kunne give fængselsstraf i op til fire måneder ifølge det lovforslag, som regeringen netop har fremsat. Dansk Erhverv er enige i, at der eksempler på erhvervsdrivende som meget groft overtræder markedsføringsloven, fx el-handlere fra underlødige firmaer, der efter alle ulovlige og etiske tricks, forsøger at overtale forbrugeren til at skifte el-leverandør. Der er heldigvis fortsat tale om meget få erhvervsdrivende som bevidst overtræder markedsføringsloven, og konsekvenserne af at indføre fængselsstraf er på nuværende tidspunkt ikke tilstrækkelig afklaret, hvorfor det er en postgang for tidligt.
Afvent effekten af den nye bødemodel
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens arbejdsgruppe for bødeniveauer for overtrædelser af markedsføringsloven udgav deres rapport i marts 2021 efter at have foretaget en grundig kortlægning af behovet for evt. ændringer af sanktionsniveauet for overtrædelser af markedsføringsloven.
Arbejdsgruppens kommissorium var begrænset til at behandle, hvorvidt bødeniveauerne for overtrædelser af markedsføringsloven skulle justeres, men arbejdsgruppens flertal vurderede, at det med fordel kan undersøges, om der bør indføres muligheder for fængselsstraf for grove og systematiske overtrædelser af markedsføringslovens vildledningsbestemmelser.
Arbejdsgruppens anbefalinger vedrørende justering af bødeniveauerne er vedtaget med ændringerne af markedsføringsloven pr. 1. januar 2022, hvor bødeniveauerne for overtrædelser af markedsføringsloven er sat markant op med indførelse af den nye bødemodel, hvor udmålingen af bøder sker på baggrund af den erhvervsdrivendes omsætning.
Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke afsluttede sager, hvor den bødeberegningsmodel for overtrædelser af markedsføringsloven har været anvendt. Det er derfor for tidligt at øge sanktionerne for overtrædelser af markedsføringsloven ved at indføre den forslåede ændring om mulighed for fængselsstraf.
Dansk Erhverv mener
Dansk Erhverv anbefaler, at man afventer evt. yderligere stramning af sanktionerne for overtrædelse af markedsføringsloven indtil, der foreligger tilstrækkelig praksis til at kunne vurdere effekten af den nye bødemodel.
Herudover er Dansk Erhverv enige med flertallet i arbejdsgruppen for bødeniveauer for overtrædelse af markedsføringsloven om, at spørgsmålet om fængselsstraf skal undersøges yderligere. Indførelse af fængselsstraf er en væsentlig udvidelse af sanktionsmulighederne for overtrædelse af markedsføringsloven, og skal kun indføres, hvis forudgående grundige undersøgelser konkluderer, at det er proportionalt og reelt har en effekt i forhold det meget lave antal erhvervsdrivende (0-3 årligt), det vurderes at skulle anvendes på.