{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
17. august 2023
Har du bevæget dig rundt i trafikken det seneste stykke tid, er du med stor sandsynlighed stødt på et bud fra Wolt, Just Eat, Foodora eller en anden madudbringer.
Madbudene har nemlig haft ekstraordinært travlt det seneste år.
Nye tal fra Dansk Erhvervs E-handelsanalyse viser, at danskernes onlinebestillinger af take-away mad er vokset ganske markant siden 2022. Det er stadig mest populært hos de unge, hvor syv ud af 10 køber take-away mindst en gang om måneden, men forbruget er steget på tværs af alle befolkningsgrupper.
Den relativt store fremgang kommer en smule bag på Niels Ralund, som er e-handelsdirektør i Dansk erhverv:
”Vi har set, at den økonomiske usikkerhed har fået en del forbrugere til at skære i forbruget, så jeg er faktisk en smule overrasket over, at take-away mad, som for de fleste hører til i en nice-to-have-kategori, ikke er ramt, men i stedet vokser så markant.”
Selvom Dansk Erhvervs E-handelsanalyse viser, at prisen har fået en større betydning for forbrugerne, så er convenience stadig den absolut vigtigste grund til at, danskerne handler online. Og det er da også convenience, der kan forklare, hvorfor forbrugerne er så glade for at handle mad online, mener Niels Ralund.
Han peger på, at forbrugerne i analysen svarer, at de handler dagligvarer og måltidskasser online, fordi det er hurtigt, nemt og bekvemt.
”Det er jeg helt overbevist om også gælder for take-away. Det gør simpelthen dagligdagen lettere, og det vil mange gerne betale lidt ekstra for. Samtidig er udbuddet også vokset, så man kan få stort set al slags mad leveret til døren lynhurtigt.”
Analysen viser også, at der bliver bestilt mest take-away i de større byer – også når der tages forbehold for sammenhængen mellem alder og urbanisering.
”Det er ganske forventeligt og kan formentlig forklares med, at både efterspørgsel og udbud er større i de større byer,” siger Niels Ralund.
Til gengæld er det ifølge e-handelsdirektøren mindre logisk, at der bliver spist mest take-away i de store husstande.
“Jeg havde egentlig troet, at det ville være mere populært, hvis man boede alene, men forklaringen er formentlig, at man har mindre tid til madlavning i de store husstande, hvor man ofte skal hente, bade og putte unger.”
Log ind og hent analysen