Gemt

Cyber Monday – en undervurderet salgsdag?

04. december 2023

Nye tal viser, at Cyber Monday kan være en god mulighed for at løfte omsætningen og samtidig spare lidt på marketingbudgettet.

Cyber Monday er gået under radaren i takt med udvidelsen af Black Friday, men den er altså ikke helt druknet.

Faktisk viser nye tal, som Web2media har indsamlet for Dansk Erhverv, at omsætningen på Cyber Monday i år er vokset i forhold til sidste år, og at den omsætningsmæssigt var på højde med de andre hverdagsdage i Black Week, på nær selve Black Friday selvfølgelig. Noget der overrasker Carsten Rose Lundberg, fagchef for Digital Handel i Dansk Erhverv:

”Jeg ved godt, at mange fortsatte deres Black Week/Month-tilbud om mandagen, men ikke desto mindre er Cyber Monday gået fra at udgøre 6 procent af den samlede omsætning mandag til mandag under Black Week sidste år til at udgøre 8 procent i år. Det må også skyldes, at flere virksomheder har satset på mandagen, og ikke mindst, at kunderne udnytter det.”

Markant billigere at markedsføre

Et andet yderst interessant faktum er, at man får mere for sin marketingkroner på Cyber Monday. Det forklarer Louise Broe Sørensen, som er Head of Insights & Intelligence hos Web2media:

”Når Google Ads priserne er så høje, som de er under Black Week, kan det være ekstra relevant at trække det lidt ud. Under Black Week skulle man give 24 procent mere for et Google Ads-klik sammenlignet med sidste år. For Meta var CPC-prisen 6 procent højere i år sammenlignet med sidste år.”

”Vi ved, at de høje marketingpriser er noget af det, der gør ondt på netbutikkerne under Black Week, så det er helt klart værd at være nysgerrig på, om man måske skal gå på kompromis med lidt omsætning, hvis man kan spare penge på sin marketing,” pointerer Carsten Rose Lundberg.

Større end Black Friday

Cyber Monday kom til verden i USA som et modsvar til de fysiske butikkers Black Friday, og på hjemmebanen er Cyber Monday faktisk større online end den sorte fredag.

Det kommer dog ikke til at ske i Danmark, vurderer Carsten Rose Lundberg:

”Jeg tror, at tendensen med at salget i større grad bevæger sig væk fra selve Black Friday fortsætter, men jeg tror ikke, at Cyber Monday overtager rollen som største dag. Udviklingen viser dog, at den har potentiale til at blive en rigtig fin salgsdag.”

 

Kontakt

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Branchedirektør for digital handel
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent