Gemt

Virksomhederne kan ånde lettet op: Den vigtige Black Month ramte sidste års høje niveau

05. december 2023

De danske forbrugere lagde deres tilbageholdenhed til side og shoppede løs, da netbutikkerne slog dørene op til Black Month. Det viser nye tal, der dog også giver bekymrede miner hos Dansk Erhvervs e-handelsdirektør.  

Netbutikkernes omsætning i den ultravigtige november – også kendt som Black Month – ramte indeks 100 og nåede altså sidste års høje niveau. Det viser Dansk Erhvervs E-indeks, som laves i samarbejde med s360. 

Det vækker begejstring hos Dansk Erhvervs e-handelsdirektør, Niels Ralund: 

”E-handlen har jo været synonym med vækst de sidste mange år, men i år har omsætningen i flere måneder ligget væsentligt under sidste år. Derfor er jeg på branchens vegne glad for, at vi den her vigtige måned ramte sidste års niveau. Det var tiltrængt.” 

”Vi har fulgt tallene tæt hele november, så selvom jeg ikke er overrasket, er det ikke desto mindre glædeligt, at vi nu får et samlet billede, der bekræfter vores forventninger,” uddyber han.  

Omsætningsdyk efter Black Friday 

Der er dog desværre også et hår i tal-suppen, påpeger Niels Ralund: 

”Omsætningen tager et dyk i ugen efter Black Friday. Det er ikke overraskende, at forbrugerne lige ånder ud efter Black Friday, men i forhold til sidste år er faldet lidt større, end hvad jeg havde forventet.”  

E-handelsdirektøren håber dog, at forbrugerne blot har taget en lille pause som optakt til juleindkøbene: 

”Vi ved, at der bliver handlet en del julegaver i forbindelse med Black Friday, men historisk set har der stadig været masser af købekraft tilbage til julesalget. Det håber og tror jeg også, at der vil være i år.” 

Husk at tjekke vores kanaler eller tilmeld dig nyhedsbrevet, så du får vores tal for julehandlen 

Bag om tallene

s360 Shopping Index bygger på data fra et bredt udsnit af danske e-handelsvirksomheder. Det udregnes for hvert eneste virksomhed og hver enkelt metrik ved at se på deres performance sammenlignet med samme uge sidste år. Herefter tages gennemsnittet på tværs af alle virksomhederne. Dataen er dermed normaliseret, således at ingen virksomheder vægter højere end andre. Endvidere benyttes et trimmet gennemsnit ved at fjerne outliers.

Graferne viser indekstal, og dermed den procentvise udvikling for en række metrikker i forhold til samme uge sidste år. Indexet kan give et indblik i trends og udvikling over tid, men kan ikke benyttes til at beskrive den absolutte udvikling i de udvalgte metrikker eller anvendes som en endegyldig sandhed.

Data er rundet op/ned til nærmeste 5%.

Brancher

Alle de medtagne virksomheder er danske e-handelsvirksomheder med B2C som hovedfokus, enten pureplayers eller omnichannel-spillere. De opererer på tværs af kategorier og industrier. De er endvidere meget forskellige i modenhed og geografisk placering.

Virksomhedsstørrelser

Der er en bred repræsentation af virksomhedsstørrelser helt fra 10-20 ansatte og op til +1.000 ansatte.

Fordelingen indenrigs/udenlands

I de tal, som er vist, er der udelukkende benyttet data fra virksomhedernes danske hjemmesider(.dk).

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil