{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
16. februar 2023
Log ind og hent analysen i bunden af artiklen
De danske netbutikker har stadig tiltro til glæden og fordelene ved at handle på nettet, om end den ikke er lige så stor som tidligere. To ud af tre (64 procent) forventer at fordoble antallet af pakkeforsendelser over de næste tre år.
Selvom der er overvejende positive forventninger fra netbutikkernes side, er de mindre optimistiske end sidste år, hvor 75 procent forventede at fordoble pakkemængden. Nedgang er selvfølgelig aldrig rar læsning, men Niels Ralund, e-handelsdirektør hos Dansk Erhverv, vælger stadig at se den positive vinkel:
”Jeg hæfter mig ved, at det er stadig to tredjedele af de danske e-handlere, der ser lyst på fremtiden trods krisetider. Det er jo nu, hvor vi skal tage arbejdshandskerne på, omstille os og udnytte de muligheder, der opstår, når økonomien ser ud, som den gør.”
(N= 125 ”Hvor enig eller uenig er du i følgende udsagn, hvor 5 er meget enig og 1 er meget uenig”. Ikke relevant og ved ikke er lagt sammen)
Det er særligt de mellemstore virksomheder, der har spændt den positive hest foran trækvognen. Her melder fire ud af fem virksomheder (80 procent), at de forventer, at udviklingen i pakkeforsendelser bliver fordoblet over de næste tre år. Det er på niveau med sidste år (79 %).
De store er lidt mindre positive end i 2021, men de er stadig overvejende optimistiske. Andelen af de små virksomheder, der ser så lyst på fremtidens pakkemængde, er faldet en del fra 74 procent i 2021 til 50 procent i 2022.
”Da vi tilbage i 2021 så, at 3 ud af 4 netbutikker forventede at fordoble deres pakkeforsendelser over de næste 3 år, sagde jeg, at udmeldingen var voldsom om end realistisk. I år er tallet lidt lavere, men det vidner stadig om et optimistisk marked generelt, hvor væksten forventeligt bliver drevet af de store virksomheder,” siger Jens Wedenborg, chefkonsulent med ansvar for logistik hos Dansk Erhverv Digital Handel.
Pris er afgørende, men forbrugerne er optimistiske
Som du kan læse her på siden, er der én ting, som kan få forbrugerne til at droppe købet – pris. Om det handler om fragt eller billigere alternativer hos konkurrenten, er de danskere, der handler på nettet, fokuserede på, hvad det koster at få produktet og få det hjem på matriklen.
Det er en tendens, som de fleste virksomheder har fokus på. Tæt på to tredjedele (60 procent) af dem har som minimum tilbud om fri fragt, inkl. hvis det er betinget af et minimumsbeløb. Der er dog sket en stigning på 10 procentpoint siden 2020 (fra 19 til 29 procent) i andelen af virksomheder, der ikke tilbyder nogen form for fri fragt.