{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Dansk Erhverv | Personale - 3. februar 2023
Sagen angik en virksomhed, der havde indgået en uddannelsesaftale med en voksenelev den 12. oktober 2020.
Den 29. marts 2021 sygemeldte eleven sig pr. SMS til virksomheden fra sin arbejdsmobil. Samme dag fik han ifølge virksomheden en skriftlig advarsel med henvisning til, at han var udeblevet fra arbejde uden at sygemelde sig. Advarslen kunne dog ikke dokumenteres.
Eleven mødte igen på arbejde den 6. april 2021. Den 19. april 2021 blev han bortvist med henvisning til, at han mødte kl. 7.09 den pågældende dag og ikke kl. 7.00 som aftalt.
Eleven var uenig i bortvisningen og indbragte sagen for Tvistighedsnævnet. Under sagen gjorde eleven blandt andet gældende, at han ikke på noget tidspunkt havde fået en personalehåndbog udleveret, og at han derfor ikke var klar over, at han ikke kunne sygemelde sig pr. SMS.
Tvistighedsnævnet vurderede, at en forsinkelse på ni minutter ikke udgjorde en væsentlig misligholdelse, som kunne berettige til en bortvisning.
Nævnet bemærkede, at der ikke forelå dokumentation for, at eleven tidligere skulle være tildelt advarsler, som det var anført af virksomheden.
På denne baggrund fandt nævnet, at bortvisningen af eleven var uberettiget, og eleven blev tilkendt en godtgørelse på tre måneders løn samt en godtgørelse for tabt uddannelsesgode på 26.500 kr.
Kendelsen bekræfter, at en uddannelsesaftale efter prøvetiden kun kan ophæves, såfremt der foreligger væsentlig misligholdelse af uddannelsesaftalen.
Kendelsen er i tråd med tidligere kendelser, hvor det er fast praksis, at en elev, der arbejder som funktionær, bliver tilkendt en erstatning på tre måneders løn, jf. funktionærlovens § 3, samt en godtgørelse for mistet uddannelsesgode svarende til halvdelen af det faste beløb på 53.000 kr.
Nyheden er skrevet på baggrund af Tvistighedsnævnets kendelse af den 21. november 2022 i sag nr. 49.2021.