Gemt

Styrkelse af international rekruttering: Lovforslag om ændring af udlændingeloven er nu fremsat

Nyhed

Dansk Erhverv | Personale - 23.02.2023

Et lovforslag, som blev fremsat den 9. februar 2023, lægger op til en ændring af flere regler i udlændingeloven, som skal gøre det nemmere for danske virksomheder at rekruttere udenlandsk arbejdskraft fra tredjelande. Loven forventes at træde i kraft den 1. april 2023, og nedenfor kan du læse mere om de konkrete ændringsforslag.

 

1. Supplerende beløbsordning
Ifølge reglerne i den gældende beløbsordning skal en arbejdstager fra et tredjeland (udenfor EU) udover ansættelse og aflønning i overensstemmelse med danske forhold som minimum have en årsløn på 465.000 kr. (2023-niveau).

Det foreslås, at der indføres en ny, supplerende beløbsordning, hvor der efter ansøgning kan meddeles opholdstilladelse, hvis udlændingen har indgået aftale eller fået tilbud om ansættelse inden for et fagområde, hvor ansættelsen indebærer en årlig aflønning på mindst 375.000 kr. Beløbsgrænsen vil blive reguleret årligt. Også her gælder det, at løn og ansættelsesvilkår skal være sædvanlige efter danske forhold.

Den nye beløbsordning adskiller sig derudover fra den gældende beløbsordning ved, at den nye supplerende ordning kun kan benyttes, såfremt de seneste tre måneders sæsonkorrigerede bruttoledighed i gennemsnit ikke overstiger et af udlændinge- og integrationsministeren fastsat niveau, og ved at virksomheden skal erklære, at stillingen på ansøgningstidspunktet har været slået op på Jobnet og EURES-portalen i minimum to uger.

Som det gælder efter fx den gældende beløbsordning, vil det kun være aflønning, som reelt udgør likvide midler, herunder udbetalte feriepenge og herudover indbetalinger til arbejdsmarkedspensioner, der kan indgå i vurderingen af lønniveauet, når der skal tages stilling til, om en ansættelse er på sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår. I opgørelsen af lønnen kan således ikke medregnes værdien af fx kost, logi, diæter, fri bil, fri telefoni, internet, naturalier, abonnementer eller andre ydelser, som tilbydes medarbejderen af arbejdsgiveren.

2. Udvidelse af fast-track ordningen
Det foreslås desuden at udvide den eksisterede fast-track ordning, således at betingelsen om, at virksomheden skal have 20 fuldtidsansatte for at kunne blive certificeret, ændres til et krav om 10 fuldtidsansatte.

Det er antallet af fuldtidsansatte på ansøgningstidspunktet, som er afgørende. Det er alene fastansatte, som tæller med i opgørelsen, og vikarer tæller derfor ikke med.

3. Bedre mulighed for arbejde efter endt uddannelse
For at sende et klart og positivt signal til udenlandske studerende om, at de er velkomne til at arbejde i Danmark, efter at de har afsluttet deres uddannelse her i landet, indeholder lovforslaget ligeledes forslag om, at udlændinge, der afslutter en dansk bachelor-, professionsbachelor-, kandidat- eller ph.d.-uddannelse, skal meddeles et automatisk jobsøgningsophold på tre år, der skal give adgang til arbejde tre år efter endt uddannelse.

Forslaget vil erstatte den nuværende etableringskortordning, der således samtidig foreslås ophævet den 1. april 2023. Udlændinge, der forud herfor har indgivet ansøgning om etableringskort eller forlængelse heraf, vil fortsat være omfattet af de nuværende regler om etableringskort.

4. Udvidelse af positivlisten
Lovforslaget indeholder også et forslag om, at positivlisten for personer med en videregående uddannelse udvides med flere stillingsbetegnelser og gøres mere forudsigelig.

Dette foreslås gennemført ved, at de fagligt afgrænsede a-kasser gives mulighed for at indføre supplerende stillingsbetegnelser til positivlisten gældende for hele landet inden for den enkelte a-kasses faglige område, og at de regionale arbejdsmarkedsråd gives mulighed for at indføre supplerende stillingsbetegnelser på listen for deres respektive regionale områder, ligesom stillinger på positivlisten fremover tidligst skal kunne udgå af listen efter to år.

5. Udvidelse af Start-up Denmark-ordningen
Endelig indeholder lovforslaget forslag om at udvide Startup Denmark-ordningen, så en udenlandsk virksomhedsejer, der ønsker at åbne en filial i Danmark af en eksisterende udenlandsk erhvervsvirksomhed, får adgang til at søge opholdstilladelse gennem Startup Denmark, samt forslag om, at udlændinge, der allerede har stiftet en selvstændig succesfuld virksomhed i Danmark, har mulighed for at søge om opholdstilladelse gennem Startup Denmark-ordningen til at drive virksomheden.