Gemt

E-handelsprisen: En oplevelse du kan tage med hjem

11. januar 2023

Det var et brag af en fest for Danmarks digitale ildsjæle i The Hangar, da E-handelsprisen vendte tilbage i fysisk form i 2022. Men hvad giver det at være med eller sågar vinde en pris på dagen? Det har vi taget en snak om med et par tidligere vindere.

 

Godt købmandskab, service over for kunderne, vækst i toplinjen, bæredygtighed og brugervenlighed. Det er blandt andet disse kriterier, der skal udføres til UG med kryds og slange for at sikre en virksomhed muligheden for at hjemtage titlen som vinder af en af årets 13 e-handelspriser. The Hangar lægger igen lokaler til festlighederne, når en af 2023’s største digitale festdage finder sted d. 25. maj.

Det er sjovt på toppen

Sidste års helt store vinder var Brødrene A&O Johansen, der løb med hele tre priser, heriblandt Guldprisen, så det var en mindeværdig oplevelse for dem.

(Stefan Funch Jensen med sine kolleger på scenen, da de modtog Guldprisen 2022. Foto; Vinia Media)

”Den største oplevelse var at vinde Guldprisen – det er vi simpelthen så stolte og ydmyge over. Samtidig var vi 15 kollegaer fra flere afdelinger i AO med til prisfesten, og det var dejligt at dele anerkendelsen på tværs af AO. For e-handel og digitalisering er en holdsport, der trækker spillere fra alle afdelinger i organisationen,” siger Stefan Funch Jensen, chef for e-handel og marketing i den historiske virksomhed.

Det er også en oplevelse, som Dennis Drejer, stifter af og CEO for Rito.dk, kan nikke genkendende til, da de vandt Guldprisen i 2019:

”Det var en vild dag. Vi var indstillet til et par priser og på aftenen sad jeg med hjertebanken – det var lige før, at skjorten flyttede sig. Den første vandt vi ikke og den anden troede vi ikke, at vi kunne vinde, men det gjorde vi. Så gik festen ellers i gang. Da Guldprisen skulle uddeles, hører jeg ikke rigtig efter, for jeg regnede ikke med, at vi skulle vinde, men rundt om mig havde mine kollegaer rejst sig og begyndt at fejre det.”

imagen885e.png

Dennis blev selv overrasket over at vinde Guldprisen, men reaktionen fra kollegaerne var i særdeleshed noget, der gjorde indtryk på ham.

”Det var fedt at sidde til en prisfest og mærke stemningen bygge sig op. Folk hoppede og råbte i begejstring, mens der var flere af mine kolleger, der græd af glæde, da vi vandt Guldprisen – det var en fed oplevelse,” siger Dennis Drejer.

Læs mere om processen her

Guldprisen gives til den virksomhed, som ifølge de 11 juryformænd er den skarpeste virksomhed blandt vinderne på tværs af kategorierne.

Glade medarbejdere

Det var ikke kun på aftenen, at der var glæde blandt Brødrene A&O Johansens ansatte. Motivationen efter sejren har spredt sig hos medarbejderne, siger Stefan Funch Jensen:

”Det har givet et kæmpe boost på tværs af organisationen og en appetit på at fortsætte vores ambitiøse digitale agenda. Der har været en enorm udvikling i digitale services de sidste år på tværs af brancher, og det var derfor et kæmpe skulderklap til alle i AO. Udadtil har vi naturligvis brugt det i markedsføringen af AO overfor nye og eksisterende kunder.”

Dennis Drejers oplevelse var en smule anderledes ift. presse og markedsføring, for der var eksterne faktorer, bl.a. pandemien, der satte en dæmper på den del. Men det gav stadig noget, når Rito.dk skulle rekruttere:

”Coronaen gjorde det lidt svært for os at komme i medierne, men på rekrutteringsdelen har det haft en effekt. Når ansøgere undersøger virksomheder, ser de på, om der er positive historier, videoer, om virksomheden har en god rating på Trustpilot eller om den har vundet priser, og der er E-handelsprisen jo et godt pejlemærke.”

image7cxd.png

En kontaktskabende målestok

For de deltagende virksomheder er det også en mulighed for at se, hvor man ligger i Danmarks e-handelslandskab, og en mulighed for at netværke med nogle fagligt stærke kapaciteter.

”Noget af det unikke ved E-handelsprisen er, at man kan måle sit arbejde, op mod de bedste virksomheder i Danmark på tværs af brancher,” siger Stefan Funch Jensen inden han afslutter:

”Sidst men ikke mindst er der meget god inspiration at hente sådan en aften, og mulighed for at knytte nogle værdifulde nye kontakter og pleje eksisterende relationer.”

For Dansk Erhverv er det en kæmpe ære at have været med til at skabe og fortsat skabe, rammerne for Danmarks største e-handelspris, hvor det er branchen selv der indstiller, evaluerer, udvælger og ikke mindst hylder vinderne.

"Vi inviterer, men det er branchen selv der gør det til den fantastiske fest det er. Både til selv prisuddelingen, men også i hele indstillingsprocessen hvor intet mindre end 109 af de skarpeste e-handlere stiller deres tid og viden til rådighed," siger fagchef for digital handel Carsten Rose Lundberg.

Læs mere om E-handelsprisen, bl.a. hvordan du indstiller en virksomhed - men skynd dig, der er deadline for indstillinger d. 19. januar 2023:

E-handelsprisen

Kontakt

Digital Handel

Mathilde Møller

Konsulent
Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Branchedirektør for digital handel
Medarbejderprofil