Gemt

Nyt værktøj til aftale med influencere

18. januar 2023

Når du som virksomhed indgår aftaler med influencere, som skal promovere dine produkter, bør du udarbejde en influenceraftale. Som medlem af Dansk Erhverv får du nu adgang til en standardaftale, som kan tilpasses til dine ønsker, og som sikrer, at du får taget stilling til de væsentligste punkter, som man bør have med i en influenceraftale.

Aftalen dækker primært situationer, hvor influenceren selv producerer og distribuerer indholdet. Skal influenceren medvirke i en video eller lignende, skal der evt. udarbejdes en medvirkenaftale. Lær mere om en medvirkenaftale.

Influenceraftalen er udarbejdet Dansk Erhverv og Kreativitet og Kommunikation (KREAKOM)

Hvordan bruger du værktøjet?
Værktøjet fungerer ved, at du besvarer en række spørgsmål i værktøjets venstre side om parternes forpligtelser, rettigheder, varighed og opsigelse af aftalen samt om vederlaget til influenceren. Når du besvarer spørgsmålene, bliver aftalen tilpasset til dine valg og ønsker. Ude til højre i billedet kan du se, hvordan kontrakten bliver formuleret.

Bagefter kan du downloade aftalen i en Word fil, som du kan ændre i. Vi anbefaler, at du læser aftalen nøje igennem bagefter og retter den til der, hvor der er behov for det. Læs mere om værktøjet til influenceraftale