Gemt

Virksomhed politianmeldt for at fortælle kunder om tidligere medarbejders straf-bare forhold

12. januar 2023

Datatilsynet har politianmeldt og indstillet en virksomhed til en bøde på 150.000 kr. for uberettiget at have videregivet oplysninger om en tidligere medarbejders strafbare forhold til virksomhedens kunder.

 

Det siger reglerne
Datatilsynet har i sin vejledning om databeskyttelse i ansættelsesforhold beskrevet, hvornår der internt og eksternt må videregives oplysninger om en medarbejder i forbindelse med fratræden.

Ifølge Datatilsynet kan det være nødvendigt, at arbejdsgiveren informerer de ansatte om, at en medarbejder er fratrådt, fx for at hindre rygtedannelse og ”uro” på arbejdspladsen. Arbejdsgiverens mulighed for at informere de ansatte om ændringer i virksomhedens organisation vurderes typisk at veje tungere end hensynet til en medarbejder, der er fratrådt. Derimod vil det som udgangspunkt ikke være i overensstemmelse med reglerne at oplyse om baggrunden for fratrædelsen.

Der kan undtagelsesvis være situationer, hvor det vil være berettiget for arbejdsgiveren at oplyse tredjemand om en medarbejders afskedigelse og videregive visse oplysninger i forbindelse hermed. Det kan fx være tilfældet, hvor en medarbejder er pålagt en konkurrenceklausul, og hvor der er konkret mistanke om, at klausulen er eller vil blive brudt i forbindelse med medarbejderens ansættelse hos en ny virksomhed.

Sagen kort
En fratrådt medarbejder klagede til Datatilsynet over, at den tidligere arbejdsgiver havde videregivet oplysninger om strafbare forhold begået af medarbejderen under ansættelsesforholdet til en række af virksomhedens kunder.

Virksomheden havde i detaljer i e-mails oplyst kunderne om, hvordan den tidligere medarbejder havde begået strafbare forhold under ansættelsen og derfor var blevet bortvist.

Datatilsynets vurdering
Datatilsynet bemærkede indledningsvist, at virksomhedens detaljerede beskrivelse af de strafbare forhold medførte, at virksomhedens kunder måtte anse oplysningerne for pålidelige. Derudover bemærkede tilsynet, at oplysninger om strafbare forhold kun lovligt kan videregives, hvis videregivelsen sker til varetagelse af private interesser, der klart overstiger hensynet til medarbejderens interesse i hemmeligholdelse. Et eksempel kan være videregivelse af oplysninger til politiet med henblik på eventuel retsforfølgelse.

Datatilsynet vurderede, at virksomheden havde en legitim interesse i at videregive oplysninger om fratrædelsen af den tidligere medarbejder til sine kunder med det formål at orientere kunderne om, at medarbejderen ikke længere kunne indgå aftaler på vegne af virksomheden. Derimod fandt tilsynet, at den detaljerede beskrivelse af anklagerne mod den tidligere medarbejder ikke var nødvendige for at opfylde det formål og således var for vidtgående.

Ved vurderingen af sanktionen lagde Datatilsynet vægt på, at virksomheden ikke havde sandsynliggjort, at det alene var kunder, som den tidligere ansatte havde kontakt med, som var blevet informeret, men potentielt også andre kunder, samt at oplysningen om de strafbare forhold ikke var nødvendige. På denne baggrund indstillede Datatilsynet virksomheden til en bøde på 150.000 kr.

Dansk Erhverv bemærker 
Sagen viser vigtigheden af, at virksomheder er påpasselige ved behandling og videregivelse af særligt følsomme og fortrolige personoplysninger om medarbejdere. Sagen viser også, at virksomheder nøje bør overveje hvilke oplysninger, der lovligt kan videregives, set i forhold til proportionalitetsafvejningen mellem virksomhedens interesser og hensynet til medarbejderen. Dette gælder både under ansættelsesforholdet, og når medarbejdere opsiges eller bortvises.

Dansk Erhverv opfordrer medlemmer til at kontakte os forud for videregivelse af følsomme personoplysninger eller oplysninger om strafbare forhold om ansatte eller fratrådte medarbejdere til øvrige medarbejdere eller tredjemænd.

Nyheden er skrevet på baggrund Datatilsynets afgørelse af 2. december 2022.