Gemt

Bæredygtighedsguiden: Grøn markedsføring - Forhåndsbeskeder

Er du i tvivl om, om et markedsføringstiltag, som du planlægger at sætte i værk, er lovligt efter markedsføringsloven?

Nyhed

Grøn markedsføring - Få en forhåndsbesked fra Forbrugerombudsmanden

Grøn markedsføring - Få en forhåndsbesked fra Forbrugerombudsmanden

Hvis du er i tvivl om, om et markedsføringstiltag, som du planlægger at sætte i værk, er lovligt efter markedsføringsloven, har du mulighed for at bede Forbrugerombudsmanden om en forhåndsbesked.

En forhåndsbesked er Forbrugerombudsmandens vurdering af, om dit markedsføringstiltag er lovligt eller ikke.

Forbrugerombudsmanden har ikke pligt til at afgive en forhåndsbesked, hvis stillingtagen giver anledning til tvivl, eller der i øvrigt foreligger særlige omstændigheder.

Hvis du er medlem af Dansk Erhverv er du velkommen til først at søge råd hos os.

Betingelser for at få en forhåndsbesked:

  • Markedsføringstiltaget må ikke være sat i værk på det tidspunkt, du beder om anmodningen.

  • Dit markedsføringstiltag skal være konkret udarbejdet/beskrevet. Et markedsføringstiltag kan fx være et salgs- eller reklamefremstød, indholdet af en annonce, men ikke gennemgang af en hel hjemmeside. Se konkrete eksempler på, hvad virksomheder har spurgt om nedenfor.

Tiltaget skal være fyldestgørende beskrevet, og du må meget gerne forklare, hvorfor du anser det for at være lovligt. Mener du ikke, at tiltaget er lovligt, bør du ikke bede om en forhåndsbesked.

Inden du sender en anmodning om en forhåndsbesked, bør du undersøge, om det er noget Forbrugerombudsmanden allerede har taget stilling til fx i vejledningen om miljømarkedsføring eller i Forbrugerombudsmanden kvikguide om miljømarkedsføring.

Betydningen af en forhåndsbesked

Hvis Forbrugerombudsmanden har udtalt, at en foranstaltning er lovlig, kan Forbrugerombudsmanden ikke, på eget initiativ gribe ind overfor foranstaltningen, hvis den er dækket af forhåndsbeskeden og iværksat inden rimelig tid efter dens afgivelse.
Derimod vil forbrugere eller andre erhvervsdrivende kunne anfægte vurderingen med det resultat, at Forbrugerombudsmanden tager spørgsmålet op til fornyet behandling. Domstolene er heller ikke bundet af Forbrugerombudsmandens udtalelse.
Hvis Forbrugerombudsmanden vurderer, at dit markedsføringstiltag er i strid med markedsføringslovens regler, kan det være en skærpende omstændighed, hvis du alligevel vælger at iværksætte tiltaget.

Anmod om en forhåndsbesked

Du kan få en forhåndsbesked ved at udfylde en formular via Forbrugerombudsmandens hjemmeside her

Bemærk:

Når du indbringer en anmodning om en forhåndsbesked, er den underlagt reglerne om aktindsigt. Du må også forvente, at Forbrugerombudsmanden (i anonymiseret form) omtaler forespørgslen på sin hjemmeside, hvis spørgsmålet har interesse for andre.

Eksempler på anmodninger om forhåndsbeskeder

  • En emballageproducent spurgte, om det ville være lovligt at anvende udsagnet ”tuben indeholder XX% genanvendt plast og kapslen er af virgint plast”.
  • En virksomhed spurgte, om det er tilladt at benytte formuleringen ”fri for [ftalater, silikone, BPA etc.]” i markedsføringen af et produkt, såfremt produktet indeholder det nævnte stof, men koncentrationen heraf er under den grænseværdi, der fremgår af lovgivningen.
  • En virksomhed, der solgte byggematerialer, ønskede at markedsføre sine produkter over for forbrugere med følgende udsagn: ”et mere miljøvenligt valg af gulvmaling”og ”certificeret trægulv”. Begge udsagn blev efterfulgt af en forklaring, der beskrev, at produkterne var mærket med EU-Blomsten og Indeklimamærket henholdsvis FSC-certificeringen og Svanemærket.
  • En virksomhed, bad Forbrugerombudsmanden om at vurdere, om virksomheden kunne bruge udsagnet ”recycled plastic”, når produktet bestod af op til 55% genanvendt plastik.

Du kan finde andre eksempler og Forbrugerombudsmandens svar på www.forbrugerombudsmanden.dk