{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Er du i tvivl om, om et markedsføringstiltag, som du planlægger at sætte i værk, er lovligt efter markedsføringsloven?
Hvis du er i tvivl om, om et markedsføringstiltag, som du planlægger at sætte i værk, er lovligt efter markedsføringsloven, har du mulighed for at bede Forbrugerombudsmanden om en forhåndsbesked.
En forhåndsbesked er Forbrugerombudsmandens vurdering af, om dit markedsføringstiltag er lovligt eller ikke.
Forbrugerombudsmanden har ikke pligt til at afgive en forhåndsbesked, hvis stillingtagen giver anledning til tvivl, eller der i øvrigt foreligger særlige omstændigheder.
Hvis du er medlem af Dansk Erhverv er du velkommen til først at søge råd hos os.
Betingelser for at få en forhåndsbesked:
Tiltaget skal være fyldestgørende beskrevet, og du må meget gerne forklare, hvorfor du anser det for at være lovligt. Mener du ikke, at tiltaget er lovligt, bør du ikke bede om en forhåndsbesked.
Inden du sender en anmodning om en forhåndsbesked, bør du undersøge, om det er noget Forbrugerombudsmanden allerede har taget stilling til fx i vejledningen om miljømarkedsføring eller i Forbrugerombudsmanden kvikguide om miljømarkedsføring.
Betydningen af en forhåndsbesked
Hvis Forbrugerombudsmanden har udtalt, at en foranstaltning er lovlig, kan Forbrugerombudsmanden ikke, på eget initiativ gribe ind overfor foranstaltningen, hvis den er dækket af forhåndsbeskeden og iværksat inden rimelig tid efter dens afgivelse.
Derimod vil forbrugere eller andre erhvervsdrivende kunne anfægte vurderingen med det resultat, at Forbrugerombudsmanden tager spørgsmålet op til fornyet behandling. Domstolene er heller ikke bundet af Forbrugerombudsmandens udtalelse.
Hvis Forbrugerombudsmanden vurderer, at dit markedsføringstiltag er i strid med markedsføringslovens regler, kan det være en skærpende omstændighed, hvis du alligevel vælger at iværksætte tiltaget.
Anmod om en forhåndsbesked
Du kan få en forhåndsbesked ved at udfylde en formular via Forbrugerombudsmandens hjemmeside her
Bemærk:
Når du indbringer en anmodning om en forhåndsbesked, er den underlagt reglerne om aktindsigt. Du må også forvente, at Forbrugerombudsmanden (i anonymiseret form) omtaler forespørgslen på sin hjemmeside, hvis spørgsmålet har interesse for andre.
Eksempler på anmodninger om forhåndsbeskeder
Du kan finde andre eksempler og Forbrugerombudsmandens svar på www.forbrugerombudsmanden.dk