Gemt

Dansk Erhverv mener: Gode takter i ny, bred medieaftale

14. juni 2023

Med dagens medieforlig bryder Folketinget nyt land: Der er for første gang i mange år tale om en aftale, der er indgået bredt hen over midten. Positivt, mener Dansk Erhverv, der også ser gode elementer i forhold til både magasinpulje vedr. nulmoms og udmøntning af kulturbidrag. Samtidig godt, at forliget heller ikke rokker ved den danske model, hvilket der en overgang var udsigt til.

SVM-regeringen præsenterede i dag, ved Kulturminister Jakob Engel-Schmidt, den ny medieaftale, som skal gælde for perioden 2023-2026. Forliget er lavet sammen med de Radikale, SF, Enhedslisten og Dansk Folkeparti, og dermed er der for første gang i mange år indgået et politisk bredt forlig.

Det vækker glæde hos Dansk Erhvervs administrerende direktør Brian Mikkelsen:

”Mediebranchen er generelt under et meget hårdt pres, som gennem de senere år har betydet nedskæringer, fyringsrunder, omstruktureringer og generelt usikre vilkår. I den sammenhæng har det naturligvis en betydning, at medierne nu får vished for, at der er ro omkring medieforliget i hele aftaleperioden,” siger Brian Mikkelsen.

Glade for magasinpulje vedr. nulmoms
Medieaftalen indeholder en nyskabelse, da forligspartierne har besluttet at lave en særlig pulje til de medier, der udgiver nyheder og baggrundsstof, interviews og features, men som ikke er omfattet af nulmoms-ordningen.

Det er i særdeleshed de hjemmesider, der udspringer af magasinpressen, der er tænkt på her. En koncern som Egmont er for eksempel momspligtig, mens mediehuse som Berlingske og JP/Politikens Hus A/S ikke betaler moms.

”Det har givet en skævhed, som der nu heldigvis ser ud til at blive rettet op på. I Dansk Erhverv er vi optaget af, at der skal være lige vilkår og lige rammer på de enkelte markeder, og derfor har vi, på medlemmernes vegne, talt for, at magasinpressen også skulle omfattes af digital nulmoms. Nu har man så landet denne pulje, som er øremærket disse medier, og det er vi meget glade for,” siger Brian Mikkelsen.

Godt at den danske model respekteres
Medieaftalen annullerer forliget fra maj 2022, men viderefører i store træk centrale dele af dette. Det var også, hvad SVM-regeringen lovede i sit regeringsgrundlag.

Men det vækker glæde hos Dansk Erhverv, at afsnittet i det tidligere medieforlig omkring arbejdsklausuler er blevet taget ud, og den danske model respekteres.

”Det danske arbejdsmarked er heldigvis kendetegnet ved, at vilkårene aftales mellem parterne enten ved overenskomster eller individuelle aftaler, og det glæder mig, at SVM-regeringen og forligspartierne nu har fjernet, hvad der mindede om mulig lovgivning omkring disse ting,” siger Brian Mikkelsen.

Vil følge udformning af kulturbidrag
Medieforliget indeholder også en ny udmøntning af kulturbidraget, idet man som streamingudbyder fremover kan få en nedsat afgift, hvis man til gengæld investerer i produktion af dansk public service-indhold.

”Det er den rette vej at gå, når der nu er et klart flertal for et kulturbidrag. Vi vil naturligvis følge med i, hvordan den konkrete og endelige udformning af beslutningen bliver. Den overordnede forventning er selvfølgelig, at vi med denne bredt funderede medieaftale får givet noget ro og forudsigelighed om rammevilkårene til en branche, der i høj grad har lidt under at være underlagt skiftende flertal under de sidste mange års forskellige regeringer,” siger Brian Mikkelsen.