Gemt

Strategiproces fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse

06. juni 2023

Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har igangsat sin strategiproces for 2024-2027 og strategiens rammer bliver afgørende for, hvilke erhvervsområder bestyrelsen fremadrettet kan give økonomisk støtte til. Bestyrelsen råder over EU-midler og sine egne midler (erhvervsfremme-midler) der bl.a. har til formål at sikre mere forskning og innovation i danske SMV`er. 

Dansk Erhverv deler medlemmernes bekymring og frustration ift. regeringens lovforslag til en kilometerbaseret vejafgift for lastbiler - vejafgiften er langt fra løsningen på den grønne omstilling.
Derfor er det en særlig mærkesag for Dansk Erhverv, at vores transportvirksomheder kan få andel i Danmarks Erhvervsfremmebestyrelsens midler – til en langsigtet grøn omstilling, der tager udgangspunkt i sektorens behov og konkurrencekraft. 

I øjeblikket er der et vindue åbent, hvor Dansk Erhverv har mulighed for at påvirke bestyrelsens kommende strategi og prioritering af midler hertil.

Dansk Erhverv har derfor den 16. maj 2023 leveret sit bidrag til Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og budskabet er klart: Grøn logistik og transport er en styrkeposition for Danmark. En ny erhvervsfremme-strategi for 2024-2027 skal være med til at understøtte, at transportvirksomheder kan få økonomisk støtte til at udvikle og innovere sin virksomhed i en grønnere retning. 

Hvad kan man som virksomhed få støtte til? 
Hvis transport og logistik udpeges som en styrkeposition i bestyrelsens kommende strategi, vil virksomheder kunne få offentlig støtte til at indføre forskellige typer af innovation. Det kan konkret være støtte til at indgå i samarbejde med forskningsorganisationer, andre virksomheder (B2B) eller andre offentlige aktører mhp. at:

  • Introducere markedsførings-innovation implementeringen af et nyt marketingkoncept eller strategi, som ikke har været benyttet før i jeres virksomhed. Det kræver bl.a. betydelig ændring i produkt design eller indpakning, produktplacering, produkt promovering eller pris.
  • Introducere organisationsinnovation: en ny organisatorisk metode i virksomhedens forretningspraksis.
  • Udvikling af nye koncepter til nye produkter eller løsninger: koncepter kan fx være en prototype, mockup, tegning eller plan

Herudover gives der også støtte til internationaliseringsaktiviteter som fx, hvis en virksomhed har et ønske om at forbedre samarbejde med partnere i ind- eller udland. Det kan både være samarbejde med udenlandske viden-miljøer, virksomheder eller andre relevante aktører, der direkte har til formål at fremme innovation via internationalisering.

Hvem er målgruppen?
Midlerne er afgrænset til SMV`er (små og mellemstore virksomheder, der i udgangspunktet har færre end 250 ansatte). De store virksomheder kan være partner i projekter eller indkøbes som eksterne leverandører og kan være med til at sætte retning for den fremtidige innovationsindsats på området.

Kontakt

Transport

Jesper Højte Stenbæk

Fagchef for transport og infrastruktur
Medarbejderprofil