{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
04. maj 2023
Dansk Erhverv har besøgt Jesper Boysen, POWER Danmark for at høre om retssagen. Jesper giver sammen advokat Jane Frederikke Land et indblik i, hvorfor POWER valgte at anlægge sag mod DBU, og fra Jane får du gode råd til, hvordan virksomheder, der ønsker at anvende sportsbegivenheder som led i virksomhedens markedsføring, skal gøre det.
Sagen
Som led i fejringen af EM2021 anvendte POWER fodboldbegivenheden i deres markedsføring under temaet ”Den store fodboldfest”, hvor tre forskellige reklamer blev bragt på POWERs egne elektroniske medier samt tilbudsaviser.
DBU mente, at POWERs markedsføring var en udnyttelse af DBU’s kommercielle rettigheder til landsholdet, og krævede 1 mio. kr. for, den efter DBU’s opfattelse, krænkende handling.
POWER valgte at anlægge retssag mod DBU med påstand om, at DBU skulle anerkende, at de omhandlende reklamer ikke krænkede DBU’s rettigheder til landsholdet.
Sø – og Handelsretten gav POWER medhold i, at reklamer ikke var en krænkelse af DBU’s rettigheder.
Selvom POWER med markedsføringen skaber en association til landsholdet, så finder retten bl.a. henset til, at nogle EM-kampe fandt sted I Danmark, POWERs farvevalg på fodboldtrøjen samt at POWER i en årrække har anvendt denne form for markedsføring i tilknytning til sportsbegivenheder, ikke at reklamerne krænker DBUs rettigheder.
Sø-og Handelsretten finder bl.a. ”at de omtvistede reklamer ikke hverken direkte eller indirekte indeholder en reference eller skabe en så tydelig konkret association til det danske landshold, at dette strider med god markedsføringskik”.
DBU har anket dommen
Det sidste ord er dog ikke sagt i denne sag endnu, da DBU har valgt at anke dommen.
DBU har rettighederne til Landsholdet
Det betyder bl.a., at anvendelse af den rigtige landsholdstrøje, spilleres navne og billeder fra landsholdssammenhæng ikke må anvendes uden forudgående tilladelse fra DBU.
Når du som virksomheder ønsker at deltage i fejringen af sportsbegivenheder, så undersøg grundigt, hvilke regler, der gælder i forhold til den pågældende begivenhed. Du kan oftest finde retningslinjer for, hvordan begivenheden må anvendes kommercielt hos aktørerne bag begivenheden.
Kontakt Dansk Erhverv
Er din virksomhed medlem af Dansk Erhverv, så har du altid mulighed for at få en juridisk vurdering af virksomhedens markedsføring.