;
Gemt

Danskerne er aktive kulturforbrugere og tilbage efter coronaen

06. marts 2023

Danskerne er glade for kultur og for de tilbud, som kulturlivet giver uden for hjemmet. Det viser de seneste tal fra Danmarks Statistik, som viser at 7 ud af 10 danskerne er aktive kulturforbrugere. Kulturforbruget er fortsat tilbage på niveau efter corona, trods en lille tendens til fald i det seneste kvartal.

imager0kqs.pngInteressen var stor, da Kunstmuseet ARKEN havde inviteret til udstillingsåbning i sidste måned.

Kulturbesøgende på landets museer, biografer, koncertsteder, zoologiske anlæg, sportsevents, teatre mv. er mange steder tilbage efter coronanedlukninger. Det viste Danmarks Statistisk kulturvaneundersøgelse allerede i tredje kvartal i 2022, og det viser den seneste opgørelse fra fjerde kvartal også. Der er dog en tendens til et lille fald, når fjerde kvartal i 2022 sammenlignes med niveauet i 2019.

For biografbesøg og koncertbesøg er faldet blot på et enkelt pct. point, når man sammenligner med 2019, mens der er et lidt større fald for scenekunst og biblioteksbesøg, som er 3 pct. point nede. Andelen der har gæstet landets museer er 8 pct. point under andelen i 2019, men på grund af databrud i 2020 er det vanskeligt at sammenlignet niveauet med tiden før coronanedlukningerne.

graf_1.png
Kilde: Dansk Erhverv på baggrund af Danmarks Statistik. *På grund af ændret definition er der databrud i kategorien 'Har besøgt et museum'. Definitionen omfatter flere typer museer og kulturarv før 2. kvartal 2020.

Dansk Erhverv ser med glæde på kulturlivets genkomst i 2022, men noterer sig også, at selv om kulturlivet nu for andet kvartal i træk er tilbage på samme niveau som før corona, så skal man tage den faldende tendens alvorligt, så det forhåbentlig kun bliver et lille bump på vejen.

”Udfordringer med høj inflation og stigende udgifter til energi udfordrer forventeligt danskernes lyst til at bruge penge på kultur. Derfor er det glædeligt, at vi ikke har set et stort fald sammenlignet med andre brancher. Men vi skal også være opmærksom på, om det lille fald bliver en tendens som sætter sig i markedet”, siger chefkonsulent i Dansk Erhverv, Michael Folmer Wessman.

Kan vi får de sidste med og flere til at gæste mere
 I tillæg til de kvartalsmæssige undersøgelser af danskernes kulturvaner, har Danmarks Statistik udarbejdet en særkørsel, der viser kulturforbruget på tværs af de forskellige kulturtilbud uden for hjemmet. Analysen viser at 71 pct. af danskerne har benyttet mindst et kulturtilbud uden for hjemmet i løbet af kvartalet, og at 43 pct. heraf har været afsted flere gange.

graf_2.pngKilde: Dansk Erhverv på baggrund af Danmarks Statistik.

Dansk erhverv ser positivt på niveauet, men vil opfordre til, at publikum til sportsbegivenheder også regnes med. Det vil give et mere retningsgivende billede af danskernes kulturaktiviteter. Det vigtigste er dog, ifølge Dansk Erhverv, at branchen kan få indfriet udviklingspotentialet.

”Vi så gerne, at vi fik flere fra de sidste 30 pct. som ikke er kulturaktive. Og kan vi få flere af de i forvejen aktive til at opleve endnu mere, så vil det kunne styrke kulturlivets omsætning. Men der er en skærpet kamp om opmærksomheden og danskernes fritid, og derfor skal kulturlivet også udvikles, så både kompetencer og evner kan følge med i konkurrencen.” Siger Michael Folmer Wessman.

Kontakt

Turisme, Oplevelser & Kultur

Michael Folmer Wessman

Fagchef for kultur