Gemt

EU-Kommissionen vil gøre det lettere at være ”grøn forbruger”

23. marts 2023

Med to nye direktivforslag vil EU-Kommissionen få flere forbrugere til at få repareret deres produkter og sikre, at virksomheder, der bruger påstande om bæredygtighed eller andre miljøfordele, også kan dokumentere påstandene.

 

De to direktivforslag – ”Right to repair” og ”Green Claims” vil få betydning for rigtig mange af Dansk Erhvervs medlemmer, og de har derfor været imødeset med spænding.

”Overordnet set er vi positive i forhold til de to forslag,” siger vicedirektør Henrik Hyltoft.

”Men vi skal naturligvis have læst forslagene grundigt igennem i de kommende dage, da djævlen som sædvanlig ligger i detaljen.”

Right to repair

Forslaget om right to repair lægger op til at begrænse forbrugernes mulighed at kræve et nyt produkt, hvis det gamle er gået i stykker.

”Indenfor reklamationsfristen vil produkter fremadrettet skulle repareres med mindre, at en reparation er dyrere end en ombytning,” forklarer Henrik Hyltoft.

Efter udløbet af reklamationsfristen, som i Danmark er to år, vil producenterne være forpligtet til at reparere produkterne mod betaling, hvis forbrugerne ønsker det. Derudover skal hvert land i EU oprettte og drive en informationsplatform, hvor forbrugerne hurtigt og let skal kunne finde frem til både autoriserede og uafhængige reparatører.

De nye regler vil indtil videre kun gælde for udvalgte produktgrupper som for eksempel vaskemaskiner, tørretumblere, støvsugere og køleskabe.

”Forslaget skal nu drøftes i såvel Europa-Parlamentet som i de enkelte medlemslande og Dansk Erhvervs opgave i den kommende tid bliver blandt andet at sikre, at det endelige direktiv bliver udformet på en måde, så både forbrugere, forhandlere og producenter også kan bruge de nye regler i virkeligheden,” siger Henrik Hyltoft.

Green Claims

”Der er mange virksomheder, der benytter sig af grøn markedsføring og en del af indholdet i det nye forslag ”Green Claims” flugter i store træk med de krav, der allerede i dag stilles i Forbrugerombudsmandens vejledning om grøn markedsføring. Forslaget præciserer, hvordan virksomhederne skal dokumentere deres påstande og mens det er helt rimeligt, at eventuelle påstande skal kunne dokumenteres, så mener Dansk Erhverv, at et krav om 3. parts certificering af enhver påstand er at gå for langt,” siger Henrik Hyltoft.

”Vi skal finde den fine balance mellem at forhindre greenwashing og samtidig sikre, at vi ikke ender i greenhushing, hvor virksomhederne forhindres i at fortælle om deres grønne tiltag,” slutter Henrik Hyltoft.

Forslagene del af en større pakke

De to forslag, der blev fremsat den 22. marts er en del af en større pakke fra EU-Kommissionen, der skal gøre det lettere for forbrugerne at træffe de grønne valg, når de køber varer og tjenesteydelser. Pakken omfatter også forslaget til nye eco-design regler, der regulerer de krav, der stilles til produkter for, at de kan sælges på det europæiske marked.

Derudover har Kommissionen også fremsat direktivet til styrkelse af forbrugerens rolle i den grønne omstilling, der sætter fokus på forbud mod greenwashing og øgede informationsforpligtelser om varers reparerbarhed og eventuelle kommercielle garantier, der sikrer forbrugerne udover den almindelige reklamationsret.

Kontakt

Handel

Bo Dalsgaard

Fagchef for Forbrugeraftaler og Forbrugerklagesystemer
Medarbejderprofil
Handel, Byg, Teknik & Service

Henrik Hyltoft

Vicedirektør
Medarbejderprofil
Handel

Martin Jørgensen

Advokat & Fagchef for Markedsføringsret
Medarbejderprofil