Gemt

Danskerne bruger Black Friday til køb af jule- og fødselsdagsgaver

21. november 2023

Black Friday er for mange virksomheder en stor salgsdag, og for både fysiske og netbutikker er det en travl begivenhed.  Men hvilken opfattelse af Black Friday har de forbrugere, der forventer at handle?

 

 

I Dansk Erhverv har vi forbindelse med Black Friday undersøgt danskernes syn på begivenheden Friday. Vi har spurgt, hvor enige eller uenige de er i en række udsagn omkring Black Friday.

En interessant observation ved undersøgelsen er, at der er stor forskel på danskernes syn på Black Friday alt efter, om man forventer at handle på dagen eller ej.

Signifikant flere danskere, som ikke forventer at handle på Black Friday, anser dagen som udtryk for et overforbrug, der belaster miljøet (71 pct.), sammenlignet med danskere, der forventer at handle på Black Friday (51 pct.)

I den sammenhæng er det dog væsentligt, at langt de fleste danskere, som gør brug af Black Friday, forventer at bruge Black Friday til at købe jule- og fødselsdagsgaver på tilbud, som de under alle omstændinger ville have købt. Derfor er det ikke overraskende, at hele 92 % af dem, der forventer at shoppe på Black Friday, ser dagen som en god mulighed for at få styr på julegaveindkøbene. (Se Figur 3)


Det er også værd at bemærke, at næsten 8 ud af 10 (79 %) af dem, der agter at shoppe på Black Friday, mener, at der er ekstraordinært gode tilbud på dagen. Derimod mener kun 44 % af dem, der ikke har planer om at deltage i Black Friday-shopping, at Black Friday byder på gode tilbud. Endelig er det signifikant flere danskere, som ikke forventer at handle, der anser Black Friday som en belastning for de små butikker (56 pct.).

Med til historien hører, at det i højere grad er de yngre generationer der har til hensigt at shoppe på Black Friday (se figur 1). Flest i aldersgruppen 18-29 år ønsker at købe noget i forbindelse med Black Friday (54 %), mens færrest ønsker det i aldersgruppen 60+ (11 %).


Hvordan ser forventningerne til Black Friday salget ellers ud, og hvordan er forventningerne til salget i de fysiske butikker sammenlignet med online-shoppingen?

Det kan du læse mere om i Dansk Erhvervs analyse om forventninger til Black Friday. 

Danskerne forventer at købe for 3,4 mia. kr. i forbindelse med årets Black Friday

pdf

Download

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil