; ;
Gemt

E-indeks oktober: Opløftende tal for dansk e-handel er desværre for godt til at være sandt

07. november 2023

Oktober blev desværre endnu en måned, hvor forbrugerne holdt på pengene, viser nye tal. Dansk Erhvervs e-handelsdirektør håber, at forbrugerne venter på Black Friday.  

”Endelig, nu går det den rigtige vej!” 

Det var Niels Ralunds umiddelbare tanke, da Dansk Erhverv og s360’ E-indeks for oktober forleden landede på skrivebordet.  

Efter flere måneder med en dårligere omsætning end samme måneder sidste år, ramte omsætningen nemlig endelig det samme niveau. 

Tre spadestik i historien og en kontordebat senere var begejstringen knap så stor. 

”Som nogle måske husker, så eksploderede priserne på opvarmning omkring oktober sidste år, og det betød, at oktober 2022 var en skuffende måned for e-handlen. At vi så rammer det omsætningsniveau i år, er jo ikke ligefrem til at juble over, så jeg måtte desværre pakke klaphatten væk,” forklarer en noget slukøret  
e-handelsdirektør, der dog kan finde lidt glæde ved, at antallet at sessioner er på indeks 105: 

”Så interessen er der, men det er noget svært at få forbrugerne til at svinge kortet.”  

Stilhed før Black Friday? 

Tager vi de positive briller på, kan de – lad os være ærlige – halvskuffende tal delvist forklares med, at Black Friday står for døren, vurderer Niels Ralund: 

”Mange forbrugere har måske tænkt, at de godt lige kan udskyde deres køb i håbet om, at varen kommer på tilbud den kommende måned.” 

Men Dansk Erhvervs Black Friday-prognose viser jo, at forbrugerne også her forventer at holde igen? 

”Det ved jeg, men jeg er ukuelig optimist, så jeg tror og håber på, at forbrugerne bliver lidt mere fristede i takt med, at Black Friday kampagnerne og tilbuddene begynder at dukke op. Det kan godt ske, at forbrugerne er tilbageholdende, men danskerne er også købmænd, og de fleste skal jo ud at købe julegaver på et tidspunkt.” 

Bag om tallene

s360 Shopping Index bygger på data fra et bredt udsnit af danske e-handelsvirksomheder. Det udregnes for hvert eneste virksomhed og hver enkelt metrik ved at se på deres performance sammenlignet med samme uge sidste år. Herefter tages gennemsnittet på tværs af alle virksomhederne. Dataen er dermed normaliseret, således at ingen virksomheder vægter højere end andre. Endvidere benyttes et trimmet gennemsnit ved at fjerne outliers.

Graferne viser indekstal, og dermed den procentvise udvikling for en række metrikker i forhold til samme uge sidste år. Indexet kan give et indblik i trends og udvikling over tid, men kan ikke benyttes til at beskrive den absolutte udvikling i de udvalgte metrikker eller anvendes som en endegyldig sandhed.

Data er rundet op/ned til nærmeste 5%.

Brancher

Alle de medtagne virksomheder er danske e-handelsvirksomheder med B2C som hovedfokus, enten pureplayers eller omnichannel-spillere. De opererer på tværs af kategorier og industrier. De er endvidere meget forskellige i modenhed og geografisk placering.

Virksomhedsstørrelser

Der er en bred repræsentation af virksomhedsstørrelser helt fra 10-20 ansatte og op til +1.000 ansatte.

Fordelingen indenrigs/udenlands

I de tal, som er vist, er der udelukkende benyttet data fra virksomhedernes danske hjemmesider(.dk).

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent