; ;
Gemt

Nye tal: Netbutikkerne bevarer håbet om god årsafslutning

09. november 2023

Mere end hver tredje netbutik forventer, at omsætningen i det vigtige 4. kvartal bliver bedre end samme periode sidste år. Det er især de store, der er optimistiske, mens de mindste butikker efter et halvsløjt 3. kvartal ikke har lige så stor tro på tingene.  


De fleste kender ridderen fra Monty Python, der selv efter at have mistet arme og ben nægter at giver op.
 

At sammenligne de danske netbutikker med den ultraoptimistske ridder er måske lige i overkanten, men trodsigheden har de dog tilfælles.  

For selvom de danske netbutikker har oplevet et hårdt år, så svarer 37 procent af netbutikkerne i Dansk Erhvervs E-handelsbarometer, at de forventer, at omsætningen i 4. kvartal bliver bedre end samme periodes sidste år.  

 

”Der er også en del, der tror, at omsætningen går tilbage, men det er i mine øjne positivt, at flertallet bevarer optimismen. Det passer også fint med vores Black Friday-tal, hvor et lille flertal tror på, at det store udsalg bliver bedre end sidste år,” siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.  

Hvad er årsagen?  

”Jeg tror, at mange forventer, at forbrugerne, som jo i lang tid har være tilbageholdende, har sparet lidt sammen til den store Black Friday-periode, og at tilbuddene så kan få dem ud af døsen.” 

De mest positive segmenter i undersøgelsen er de store og de mellemstore butikker, mens de små netbutikker netto har negative forventninger. Der er også indikationer på at B2B’erne ser lidt mere optimistisk på fjerde kvartal end B2C. 

Jævnt 3. kvartal  

Undersøgelsen viser også, at omsætningen i 3. kvartal landede på samme niveau som sidste år. Det er ikke nok til at pakke klaphatten frem, men det er heller ikke så ringe endda, lyder det fra Niels Ralund. 

”Vores E-indeks har i samme periode ligget godt under indeks 100, så det er trods alt positivt, at omsætningen rammer sidste års niveau. Vi er stadig langt fra de vilde vækst-dage, men den generelle økonomiske situation taget i betragtning er det ok.”  

Der er indikationer på, at de mindste butikker har haft et dårligere kvartal end særligt de mellemstore, mens der kun er små forskelle på B2C og B2B. Tilsvarende er der små forskelle mellem omnichannel og pureplayers i analysen 

Kontakt

Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent
Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil