Gemt

Ærgerlig udvikling: Flere forbrugere mener, udenlandske netbutikker kan levere billigst

07. september 2023

Mere end 90 dage gammel

Forbrugernes forventning om, at udenlandske netbutikker kan levere billigere end danske, får flere til at søge mod udlandet

Dyr fragt er en showstopper.  

Dansk Erhvervs E-handelsanalyse har år efter år vist, at dyr fragt er det, der får flest til at droppe et køb. 

Derfor bliver Jens Wedenborg, som arbejder med logistik og e-handel i Dansk Erhverv, også en anelse ærgerlig, når han bladrer op på side 24 i E-handelsanalysen for juli 2023. 

Her kan man læse, at andelen af forbrugere, der mener, at udenlandske netbutikker tilbyder lavere fragtpriser, er vokset det seneste år. 

”Hvis man har en dansk netbutik eller kerer sig om dansk e-handel, så er det virkelig ærgerlig læsning, for det er altså ikke en helt ligegyldig udvikling” siger Jens Wedenborg. 

Han henviser til, at gruppen af forbrugerne, der mener, at fragtprisen har betydning for, at de handler i udlandet, også er vokset: 

”Så den dyrere danske fragtpris – eller bare forventningen om det – får altså forbrugerne til at kigge mod udlandet fremfor Danmark.” 

Har betydning for e-handelsbalancen 

E-handelsanalysen for 2022 viser, at de danske forbrugere efter et par år med mere ”hjemmehandel” i 2022 igen begyndte at søge mod udlandet.  

Den udvikling kan kædes sammen med forventningen om, at fragten er billigere i udlandet, mener Jens Wedenborg: 

”Det skubber desværre til e-handelsbalancen, så det vil være positivt, hvis forbrugernes holdning kan ændres, men det bliver svært, for jeg ved, både danske netbutikker og logistikvirksomhederne gør, hvad de kan for at holde priserne lave, så det er svært at sænke dem yderligere.”  

Kontakt

Digital Handel

Jens Wedenborg

Chefkonsulent
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent