Gemt

Dansk Erhverv og South Pole præsenterer guide om troværdig klimakompensation

08. september 2023

Denne sommer har vi alle været vidne til de alvorlige konsekvenser af klimaforandringerne. Mens klimakrisen fortsat hærger globalt, har danske virksomheder intensiveret deres indsats for grøn omstilling og kampen mod klimaforandringerne. Og der er brug for endnu mere handling.

Reduktion af CO2-udledninger er helt afgørende, men der er stadig nogle udledninger som det kan være meget vanskelige at få bugt med. Derfor kan klimakompensation være et nødvendigt redskab. Der er ingen tvivl om, at reduktioner bør danne grundlaget for enhver virksomheds klimastrategi, og en troværdig klimastrategi må være baseret på en grundig forståelse af virksomhedens påvirkning af klimaet, identifikation af udledningskilder, fastsættelse af videnskabeligt baserede mål for reduktion og årligt offentliggørelse af virksomhedens fremskridt.

Men der er også udledninger, der stadig er svære at få bugt grundet manglende teknologiske løsninger eller økonomiske hensyn. Derfor kan klimakompensation være et andet redskab, der kan tages i brug.

Derfor har Dansk Erhverv og South Pole - i samarbejde med Folkekirkens Nødhjælp - lavet en guide om troværdig klimakompensation for at hjælpe virksomheder og interessenter.

Klimakompensation er et omdiskuteret redskab, så det er vigtigt at man sikrer at sådanne tiltag er troværdige, gennemskueligt, kan dokumenters og har reelle effekter, også på den lange bane.

Det er vigtigt at understrege, at klimakompensation aldrig bør betragtes som en erstatning for reduktioner af udledninger. I stedet skal det ses som et komplementært tiltag, der kan benyttes, når reduktioner endnu ikke er mulige.

Denne guide repræsenterer et bidrag til vores fælles indsats for at styrke virksomheders klimaindsats. Vi håber, at guiden vil være en værdifuld ressource for virksomheder og andre interesserede parter.

I en tid, hvor der er stigende krav fra medarbejdere, aktionærer, kunder og samfundet som helhed om, at virksomheder reducerer deres klimaaftryk, er det afgørende, at alle tilgængelige værktøjer og strategier tages i brug.

For yderligere information om denne guide og om, hvordan den kan hjælpe din virksomhed med at imødegå klimaforandringerne - se kontaktinformation nederst på siden.

Tre gode råd til en troværdig klimastrategi:   

Det er afgørende for virksomhederne at være opmærksomme på, hvad en troværdig klimastrategi indebærer. Her er tre råd og faser, som klimastrategien bygger på:

  1. Forstå virksomhedens klimaaftryk på jorden og mål udledningerne forbundet med virksomhedens drift og værdikæde
  2. Fastlægge strategi for, hvordan man undgår eller reducerer udledninger, igangsætte projekter, der aktivt dekarboniserer virksomhedens processer.
  3. Virksomheden skal udligne resterende klimapåvirkning for at opnå netto nul udledninger.

 

Hvad er troværdig klimakompensation

pdf

Download

Kontakt

Klima, energi og miljø

Anette Albjerg Ejersted

Fagchef for Miljø og Cirkulær økonomi