Gemt

Dansk Erhverv til Klimafolkemødet 2023

05. september 2023

Dansk Erhverv tog til Klimafolkemødet for at stille skarpt på Greenwashing.

På årets Klimafolkemøde i Middelfart indtog Dansk Erhverv Blå scene for at sætte fokus på greenwashing. Greenwashing er en problematisk praksis, der har fået stadig mere opmærksomhed i takt med stigende fokus på klima og miljø.

Dansk Erhverv havde i anledningen inviteret til paneldebat for at diskutere, hvordan man bedst bekæmper greenwashing, samtidig med at man sikrer, at virksomheder har mulighed for at markedsføre grønne initiativer til offentligheden. I panelet medvirkede nøgleaktører, herunder Klimabevægelsen, repræsenteret ved Engagementsleder Ariel Storm; Klimaskovfonden, repræsenteret ved bestyrelsesforpersond Kirsten Brosbøl; Lidl, repræsenteret ved Head of Communication & CSR Claus Krogh; samt Forbrugerombudsmanden, repræsenteret ved Chefkonsulent Christian Søren Poll.

image544t.png

Panelet var enige om, at greenwashing er en uønsket praksis, der kræver handling og opmærksomhed. Samtidig blev der også drøftet, hvordan vi undgår, at virksomheder i deres frygt for beskyldninger om greenwashing undlader at kommunikere og markedsføre deres grønne initiativer.

Debatten satte også fokus på, hvordan denne skærpede opmærksomhed på greenwashing påvirker både de danske forbrugere og den overordnede grønne omstilling i samfundet. Det blev tydeligt, at balancen mellem at beskytte forbrugere mod vildledende reklamer og samtidig opmuntre virksomheder til at træde ind på den grønne sti er en udfordring, der rummer mange nuancer.

imagetcm4.png

Som en del af debatten præsenterede Dansk Erhverv helt nye statistikker om danskernes oplevelse af greenwashing. Disse tal kaster lys over, at danskerne rummer en vis skepsis overfor de grønne budskaber, som virksomhederne kommer med.

Læs mere om virksomhedernes holdning til grøn markedsføring og danskernes holdning til miljø- og klimahensyn i deres indkøb i Dansk Erhvervs nye analyser nedenfor.

Danskernes holdning til miljø og klimahensyn

Virksomhedernes holdning til grøn markedsføring

Kontakt

Handel

Martin Jørgensen

Advokat & Fagchef for Markedsføringsret
Medarbejderprofil
Erhvervspolitik & Analyse

Stine Sjølund Blok

Seniorchefkonsulent
Medarbejderprofil