Spring til indhold

Europæisk e-handelsrapport viser lavere vækst i 2022

26. september 2023

E-handelsrapporten for hele Europa viser en generelt lavere vækst i 2022, men med blandet udvikling, når tages højde for inflationen. E-handlen steg i Øst- og Sydeuropa, mens den faldt lidt tilbage i resten af Europa.  

Log ind og hent hele analysen nederst

Ecommerce Europe og EuroCommerce offentliggjorde mandag d. 25. september den europæiske e-handelsrapport for 2022. 

Analysen viser, at den europæiske B2C e-handelsomsætning steg fra 849 milliarder euro i 2021 til 899 milliarder euro i 2022 på trods af et omskifteligt økonomisk og politisk miljø.

Selvom vækstraten for 2022, når 6%, så er 2022 udtryk for en lavere vækst end i 2021 (12%).  

I hele 2022 var Europa stærkt påvirket af ​​den russiske angrebskrig i Ukraine og ikke mindst de høje inflationsrater, der lægger et pres på forbrugernes købekraft.  

Rapporten fremhæver, at højere priser var den vigtigste drivkraft i stigningen i e-handelsomsætningen i flere europæiske lande. De lavere volumener blev dog delvist kompenseret af en stigning i onlineservice indkøb (f.eks. rejser). 

Inflation giver minusvækst 

For at illustrere inflationens betydelige indvirkning på sektoren tilføjede dette års rapport inflationskorrigeret væksttal for Europa og alle dets regioner. I 2021 var væksten i den europæiske inflationskorrigerede e-handel stadig meget stærk (+9 %), men den dykkede i 2022 på grund af inflationschokket og faldt for første gang nogensinde (-2 %). 

Væst i Øst og Syd

De eneste regioner uden e-handelsnedgang i 2022 var Østeuropa (+5%) og Sydeuropa (+13%). De første måneder af 2023 viste, at e-handlen er ved at komme sig, da inflationen faldt, hvilket giver forventning om en samlet vækst i 2023 (+2%). 

  • Vesteuropa er langt den største region med 67 % af den samlede B2C-omsætning i Europa i 2022. 
  • Sydeuropa følger efter med en andel på blot 16 %.  
  • Centraleuropa står for 8%, mens Nordeuropa har 7% og Østeuropa bare har 2% 

I faktiske tal for 2022 handlede Vesteuropa 603 milliarder euro online, Sydeuropa handlede 146 milliarder euro og Centraleuropa for €72 milliarder. 

Nordeuropa følger lige efter Centraleuropa med 65 milliarder euro, efterfulgt af Østeuropa med 14 milliarder euro i omsætning. 

Om rapporten 

Center for Market Insights ved Amsterdam University of Applied Sciences har udarbejdet rapporten. 

Den europæiske e-handelsrapport for 2022 omfatter 37 lande på det europæiske kontinent, og den indeholder de seneste data og trends omkring brug af internet, e-handelsudbredelse og B2C e-handel omsætning for alle 37 lande, med særlig fokus EU’s -27 lande. Den sammenligner også de tendenser, der påvirker sektoren i 2022 og 2021. 

En light-udgave  af rapporten kan hentes her 2023-European-E-commerce-Report-_LIGHT-Version-Final_19-sep.pdf (ecommerce-europe.eu) 

 

 

Kræver medlemskab

Det er kun medlemmer af Dansk Erhverv, der har adgang til vores artikler og værktøjer.

Det er kun medlemmer af Dansk Erhverv, der har adgang til vores artikler og værktøjer.