{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
21. september 2023
Hent E-handelsanalysen for 1. halvår 2023 nederst på siden
Dampen er gået en smule af vækstlokomotivet dansk e-handel.
Det er konklusionen i Dansk Erhvervs E-handelsanalyse for 1. halvår 2023.
Analysen viser, at danskerne handlede online for 90,4 mia. kr. i første halvår af 2023. Det er et mindre fald på godt to procent i forhold til samme periode af 2022. Antallet af handler er faldet med godt 3 millioner og lander på 133 millioner.
Den udvikling ærgrer Dansk Erhvervs e-handelsdirektør, Niels Ralund:
”Det gør ondt i hjertet, for jeg ved jo, at der bag tallene er en masse hårdtarbejdende e-handlere, der kigger nervøst på bundlinjen.”
De nervøse blik på bundlinjen skyldes også, at virksomhedernes udgifter på samme tid er steget markant:
”Det gælder på stort set alle parametre, og det betyder, at virksomhederne virkelig skal kæmpe for at lande sorte tal. Det står i skærende kontrast til både tiden før, men især under coronakrisen, hvor e-handlen jo eksploderede,” siger Niels Ralund.
Netop coronakrisen er vigtig at huske på, inden man helt mister modet over de nye tal, pointerer Niels Ralund:
”Vi sammenligner jo stadig i en vis grad med den unaturligt høje omsætning og de vilde vækstrater, vi så under coronakrisen, og det kan godt mudre billedet en smule. Hvis vi sammenligner med 2019, så er omsætningen vokset med svimlende 27 procent. Det er altså ret imponerende.”
Det kan måske lyde som en ringe trøst for de pressede virksomheder, erkender Niels Ralund, men det viser dog en vigtig ting, der kan puste lidt optimisme ind i branchen:
”Det beviser, at omsætningsdykket ikke skyldes, at forbrugerne har vendt e-handlen ryggen. Slet ikke. De vil stadig gerne handle online, og de vil også anbefale andre at gøre det, men lige nu er der bare en økonomisk situation, som betyder, at Hr. Og Fru. Danmark har lidt sværere ved at få pungen op af lommen.”
Analysen bekræfter påstanden om, at forbrugerne stadig gerne vil handle online. Et flertal af forbrugere svarer således, at de forventer at skrue op for deres onlinehandel de kommende 12 måneder.
”Hvis vi samtidig har set en top for både inflation og renter, og kan se frem mod en stigning i privatforbruget, som mange prognoser peger på, så kan vi også tro på, at væksten snart vender tilbage til e-handlen,” slutter Niels Ralund.
Log ind og hent E-handelsanalysen for 1. halvår 2023