Gemt

Nye tal: De svenske forbrugere er ikke ude af starthullerne i 2024

15. april 2024

Sverige er et af de vigtigste eksportmarkeder for danske netbutikker. Desværre er de svenske forbrugere ikke kommet helt op i omdrejninger i 2024. Det viser nye tal fra Dansk Erhverv, som er klar med hjælp til de danske netbutikker med appetit på Sverige. 

Er dit svenske salg gået lidt i stå?

Så er du ikke alene. Nye indekstal fra Web2Media viser, at de svenske forbrugere har været ganske tilbageholdende i første kvartal af 2024 – også selvom forbruget i marts er gået en smule bedre.

Land

Indeks Sessions q4 2023

Indeks sessions Q1 2024

Indeks Omsætning q4 2023

Indeks Omsætning Q1 2024

Sverige

90

81

100

82

Sverige - marts

 

82

 

85

  • Tallene er indekserede og sammenligningen er samme periode året før

Dansk Erhvervs Jens Wedenborg, der arbejder med e-handelseksport, forventer, at tendensen med lavt forbrug vil fortsætte en rum tid – også selvom inflationen i Sverige fortsætter med at falde.

Det stiller yderligere krav til de danske netbutikker, pointerer han:

”I markeder med høj krisebevidsthed som i Sverige kan der være en bevægelse mod kendte, lokale kendte brands. Sverige er derfor et marked, hvor man skal være tydelig omkring, hvad ens brand og varer tilbyder for at skabe positive resultater.”

Nyt tillæg til E-eksportguide om Sverige
For Dansk Erhvervs medlemmer med onlinesalg til Sverige er der hjælp at hente i Sverige E-eksportguiden, som er opdateret med et særligt tillæg om moms udarbejdet af Timevat. Tillægget kommer bl.a. omkring B2C salg, B2B-salg, svenske momssatser og registreringskrav.

Sverige er Danmarks tredje største eksportmarked
Danmarks eksport af varer og tjenester til Sverige var 147 mia. kr. i 2023, hvilket svarer til 7,6 pct. af Danmarks samlede eksport. Dette gør Sverige til Danmarks tredje største eksportmarked efter USA og Tyskland.

 

Kontakt

Digital Handel

Jens Wedenborg

Chefkonsulent
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent