Gemt

Ordrerne vælter ind hos Lomax: ”Nettet er ikke til at komme udenom for B2B’erne”

18. april 2024

Nettet er stadig de professionelle indkøberes primære sted at handle. Det viser Dansk Erhvervs nyeste B2B E-handelsanalyse, der også kaster lys over indkøbernes forventninger til det fremtidige forbrug.

Der er travlt hos Lomax. Og det har der været i et godt stykke tid.

Siden 2018 er antallet af ordrer fra erhvervsindkøbere steget betragteligt og udgør i dag mere end 9 ud af 10 onlinekøb.

”Vi er vokset markant de seneste år, og vi har også fået en rigtig god start på året. Det er vi meget glade for,” forklarer Janni Ditlevsen, som er digital chef i Lomax, der sælger alt fra kontorstole til printerpapir.

Flere køb og større budgetter
Udviklingen hos Lomax stemmer fint overens med Dansk Erhvervs B2B E-handelsanalyse 2023, som netop er kommet på gaden.

Analysen viser, at 83 procent af indkøberne handler online, og at knap 6 ud af 10 erhvervskøb bliver foretaget på nettet.

Analysen viser også, at køberne handler oftere online, og at deres budgetter er vokset. Faktisk har hver fjerde indkøber et månedligt budget på mere end 100.000 kroner. For et år siden var det blot hver femte, der havde det.

”Den nye B2B E-handelsanalyse slår endnu en gang fast, at det ikke er til at komme udenom nettet for B2B’erne. Hvis man ikke giver kunderne mulighed for at handle online, går man simpelthen glip af køb,” siger Andreas Børresen, som er chefkonsulent i Dansk Erhverv, hvor han blandt andet arbejder med B2B e-handel.

Forventning om øget forbrug på nettet
En anden god grund til at hoppe med på e-handelsvognen er, at der vil blive brugt flere penge på nettet i det kommende år. I hvert fald forventer 15 procent af indkøberne at skrue op for forbruget online, mens blot seks procent vil skrue ned.

”Udover de ”klassiske” fordele såsom, at det er tidsbesparende og mere fleksibelt, så tror jeg i høj grad også, at det skyldes, at virksomhederne har fokus på at skabe gode digitale B2B-løsninger for kunderne. Der er virkeligt et højt niveau blandt de danske B2B’ere”, siger Andres Børresen.

Han fortætter:

”Vi skal heller ikke undervurdere, at virksomhederne bliver mødt af stadig flere krav omkring bæredygtighed og ESG. Her kan nettet spille en vigtig rolle, fordi der er rigtig gode muligheder for at beregne klimaaftryk, søge efter grønne produkter og vælge klimavenlig levering, når man handler online.”

Denne teori bekræftes af, at en stigende andel af virksomhederne stiller krav til leverandører i forhold til bæredygtighed. På årsplan er andelen steget fra 44 procent i 2022 til 51 procent i 2023.

Log ind og hent B2B E-handelsanalysen, som gør dig klogere på, hvordan indkøberne vil betale, hvilke krav de har til kundeservice, hvordan de finder nye butikker og hvilke krav de har til levering.

 

 

 

 

Kontakt

Digital Handel

Andreas Børresen

Chefkonsulent
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent