Smykkevirksomhed vildledte forbrugerne: Få styr på reglerne for tidsbegrænsede rabatkoder
Forbrugerombudsmanden har overfor en smykkevirksomhed indskærpet reglerne for brugen af tidsbegrænsede rabatkoder. Virksomheden annoncerede på sin Facebook-side, at en rabatkode kun gjaldt i 48 timer, men i praksis fungerede koden flere måneder efter fristens udløb.
I den konkrete sag havde virksomheden skrevet:
”Køber du inden 48 timer og bruger koden ’*******15’ får du 15 % rabat på hele din kurv.”
Koden kunne imidlertid bruges flere måneder efter, at den oplyste tidsbegrænsning var udløbet.
Ifølge Forbrugerombudsmanden kan forkerte oplysninger om tidsbegrænsede tilbud vildlede forbrugerne til at træffe hurtige købsbeslutninger baseret på fejlagtige oplysninger. Dette er i strid med markedsføringslovens vildledningsforbud, især når det gælder væsentlige elementer som tilbuds varighed.
Smykkevirksomheden har forklaret, at overtrædelsen skyldtes en systemfejl, men Forbrugerombudsmanden understreger, at virksomheder har pligt til at sikre, at deres markedsføring ikke vildleder.
”Varigheden af et tilbud er en væsentlig oplysning for forbrugeren, og derfor skal den selvfølgelig være angivet korrekt. En virksomhed må ikke forsøge at lokke kunder til med tidsbegrænsede tilbud, hvis der reelt er tale om tilbud, der gælder hele tiden," siger Forbrugerombudsmand Torben Jensen
Sagen blev afsluttet med, at Forbrugerombudsmanden indskærpede reglerne om vildledende markedsføring over for smykkevirksomheden.
Kontakt


Handel
Bo Dalsgaard
Fagchef for Forbrugeraftaler og Forbrugerklagesystemer