Gemt

Eksklusiv guide: Sådan kommunikerer du om klimakompensation uden at bryde reglerne

25. juni 2024

Dansk Erhvervs guide om grøn markedsføring er blevet opdateret, så du nu også kan blive klogere på, hvordan du må kommunikere om CO2-reduktion, budskaber om klima- og CO2-neutralitet samt bidrag til klimaprojekter.

I takt med at der indføres ny lovgivning, er interessen for klimakompensation og produkters klimapåvirkning stigende.  Med mere opmærksomhed fra kunder, myndigheder, medier og interesseorganisationer er det vigtigt, at virksomhederne ved, hvad de må sige. Derfor har Dansk Erhverv i samarbejde med LIGA Advokater opdateret guiden om grøn markedsføring, så den også dækker budskaber om CO2-reduktion, klima- og CO2-neutralitet samt bidrag til klimaprojekter:

”Vi ser flere og flere sager, hvor budskaber om klimakompensation er vildledende. Det sker, fordi disse budskaber ofte blandes sammen med produkternes CO2-regnskab og bruges på en måde, der ikke altid viser den reelle miljøpåvirkning af produkterne eller virksomhedernes aktiviteter,” siger Ulrika Folkmann-Schjerbeck, som er advokat hos LIGA Advokater

”Greenwashing kan virkelig skade en virksomheds omdømme og føre til alvorlige økonomiske konsekvenser. At finde rundt i disse regler kræver, at man forstår lovgivningen og ved, hvad myndigheder og forbrugere forventer. Virksomhederne kan få hjælp og finde et godt udgangspunkt i guiden,” uddyber hun.

Do’s & Dont’s
Den ny opdatering indeholder konkrete eksempler på, hvad man må sig og ikke må sige. Det kan forhåbentligt hjælpe de mange virksomheder, der er i tvivl om, hvad de kan kommunikere, siger Andreas Børresen, som er chefkonsulent i Dansk Erhverv.

Vi ved, at mange virksomheder er nervøse for at blive beskyldt for greenwashing, og derfor holder igen med deres kommunikation. Guiden kan forhåbentligt få flere til at vise, hvad de gør og dermed inspirerer andre.”

Guiden er eksklusiv for medlemmer af Dansk Erhverv. Log ind for at hente den

 

Kontakt

Digital Handel

Andreas Børresen

Chefkonsulent