Gemt

Ralund om ny forbruger-analyse: Det går i den rigtige retning, men jeg håber på mere

04. juni 2024

Den lave inflation og de høje lønstigninger, som præger mange danskeres økonomi, ser ud til at smitte af på forbrugernes forventninger til, hvor meget de vil handle på nettet i den kommende tid. Det viser en ny analyse, som dog ikke får Niels Ralund til at finde det helt store smil frem.

De danske netbutikker kan se frem til flere kunder i biksen den kommende tid.

Det er konklusionen i Dansk Erhvervs E-handelsanalyse, der hver måned tager temperaturen på danskernes forventninger til, hvor meget de vil handle på nettet den kommende tid.

I april svarer 14,5 procent af forbrugerne, at de forventer at handle mere de kommende 12 måneder, mens 9,6 procent forventer at handle mindre. Netto forventer 4,9 procent af onlinekunderne dermed at øge forbruget de kommende 12 måneder i forhold til det foregående år. Forbrugslysten hos forbrugerne stiger dermed for tredje måned i træk, men forbrugslysten er i april højere end de 3,6 procent, som har været netto positive set over de seneste 12 måneder.

”Det går i den rigtige retning, men jeg må også sige, at jeg håber, at det bliver endnu bedre. Dansk økonomi står stærkt, og det samme er tilfældet for rigtig mange forbrugere, der nyder godt af en lav inflation og høj lønvækst, og det måtte gerne vise sig lidt mere i forbruget den kommende tid,” siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.

Han peger på, at det generelle detailsalg i april ikke voksede sammenlignet med marts:

”Det går bare langsommere om at få gang i forbrugernes tillid, end jeg og andre havde regnet med.”

Telefonen banker (igen) computeren
April blev en god måned for dem, der hepper på telefonen i kampen om at være danskernes mest anvendte købsdevice. Over halvdelen (51 procent) af købene blev gennemført på en telefon, mens en tredjedel (33 procent) blev klaret via en computer.

”Det er ret bemærkelsesværdigt, at computeren falder fra 42 procent i april 2023 til 33 procent i april 2024, men det er ikke bemærkelsesværdigt, at telefonen slår computeren. Det er ved at være reglen fremfor undtagelsen,” siger Niels Ralund.

Flest penge på tøj og sko
I april 2024 er tøj, sko og accessories største kategori både målt på andel af handler og forbrug. Rejser indtager andenpladsen målt på forbrug, mens personlig pleje, take away samt dagligvarer, mad og drikke deles om andenpladsen målt på antal handler med 9 procent.

Log ind og hent hele E-handelsanalysen for april 2024.

 

 

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent