;
Gemt

Medlemmerne spørger: Hvor hurtigt skal forbrugere klage over en mangel?

17. september 2024

I Dansk Erhverv får vi ofte spørgsmål om, hvor hurtigt en forbruger skal klage over en mangel ved en vare. Svaret er, at det skal ske indenfor rimelig tid efter, at manglen er opdaget. Og to måneder er altid rimelig tid, men længere tid kan også være i orden. 

To måneder er altid rimelig tid 
Købelovens § 81 fastslår, at når en forbruger vil klage over en mangel, så skal det ske inden for rimelig tid efter, at forbrugeren har opdaget manglen. Derudover præciseres det, at det altid vil være inden for rimelig tid, hvis forbrugeren klager senest to måneder efter, at forbrugeren opdagede manglen. Dette gælder også ved transportskader. Som erhvervsdrivende vil du derfor ikke kunne kræve i dine handelsbetingelser, at klager over transportskader skal ske hurtigere end to måneder efter levering er sket. 
 
Hvis forbrugeren klager mere end to måneder efter, at forbrugeren opdagede manglen, vil det skulle vurderes fra sag til sag, om der alligevel er reklameret inden for rimelig tid. Hvis kunden for eksempel har været bortrejst eller ramt af sygdom, vil det typisk kunne føre til, at også mere end to måneder anses for rimelig tid. Derimod vil det typisk ikke blive accepteret, at forbrugerne klager mere end to måneder efter, at manglen er opdaget, hvis der er tale om produkter, hvor værdien hastigt forringes eller der forekommer store prissvingninger. 
 
Hvad hvis forbrugeren klager for sent 
Hvis du mener, at forbrugeren klager for sent, er det vigtigt, at du ikke begynder en reel behandling af forbrugerens klage. Du må gerne afvise klagen. Også uden nødvendigvis at henvise til, at der er reklameret for sent. Du må derimod ikke begynde at undersøge produktet eller på anden måde påbegynde en reel reklamationsbehandling. Forbrugerklagenævnet har i en række sager lagt til grund, at en erhvervsdrivende, der påbegynder en reel behandling af forbrugerens reklamation, dermed også har accepteret, at forbrugeren klagede for sent. Hvis først du har påbegyndt en reel reklamationsbehandling, kan du altså ikke senere i forløbet afvise kundens krav med det argument, at der er reklameret for sent. 
  
Hvis du er medlem af Dansk Erhverv og har spørgsmål til købelovens regler om salg til forbrugere, er du altid velkommen til at kontakte vores erhvervsjurister.