{{title}}
{{body}}
;
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
Følgende er nu registreret og vil danne grundlag for kontingentopkrævningen.
Samlet lønsum: {{formattedPayrollFunction}}
Antal ansatte: {{payrollRegistration.numberOfEmployees}}
Antal ansatte d. 30/9: {{payrollRegistration.numberOfEmployees309}}
Vi har sendt dig en kvittering pr. mail.
Har du rettelser, bedes du besvare den mail, vi har sendt dig eller kontakte os per telefon på {{MemberDepartmentPhonenumber}}.
Med venlig hilsen
Økonomisekretariatet
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
17. september 2024
To måneder er altid rimelig tid
Købelovens § 81 fastslår, at når en forbruger vil klage over en mangel, så skal det ske inden for rimelig tid efter, at forbrugeren har opdaget manglen. Derudover præciseres det, at det altid vil være inden for rimelig tid, hvis forbrugeren klager senest to måneder efter, at forbrugeren opdagede manglen. Dette gælder også ved transportskader. Som erhvervsdrivende vil du derfor ikke kunne kræve i dine handelsbetingelser, at klager over transportskader skal ske hurtigere end to måneder efter levering er sket.
Hvis forbrugeren klager mere end to måneder efter, at forbrugeren opdagede manglen, vil det skulle vurderes fra sag til sag, om der alligevel er reklameret inden for rimelig tid. Hvis kunden for eksempel har været bortrejst eller ramt af sygdom, vil det typisk kunne føre til, at også mere end to måneder anses for rimelig tid. Derimod vil det typisk ikke blive accepteret, at forbrugerne klager mere end to måneder efter, at manglen er opdaget, hvis der er tale om produkter, hvor værdien hastigt forringes eller der forekommer store prissvingninger.
Hvad hvis forbrugeren klager for sent
Hvis du mener, at forbrugeren klager for sent, er det vigtigt, at du ikke begynder en reel behandling af forbrugerens klage. Du må gerne afvise klagen. Også uden nødvendigvis at henvise til, at der er reklameret for sent. Du må derimod ikke begynde at undersøge produktet eller på anden måde påbegynde en reel reklamationsbehandling. Forbrugerklagenævnet har i en række sager lagt til grund, at en erhvervsdrivende, der påbegynder en reel behandling af forbrugerens reklamation, dermed også har accepteret, at forbrugeren klagede for sent. Hvis først du har påbegyndt en reel reklamationsbehandling, kan du altså ikke senere i forløbet afvise kundens krav med det argument, at der er reklameret for sent.
Hvis du er medlem af Dansk Erhverv og har spørgsmål til købelovens regler om salg til forbrugere, er du altid velkommen til at kontakte vores erhvervsjurister.